سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری رویداد "شهروند، نقاش" روز دوشنبه 2 اردیبهشت در دفتر انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار شد. در این نشست امیر راد رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش، جمال عرب‌زاده نایب رییس، محمدرضا فیروزه‌ای، مینا نادری، هلنا شین دشت‌گل و مژگان قدوسی اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه مینا نادری مسئول کارگروه نمایشگاه‌های انجمن نقاشان گفت: این رویداد به کوشش امیر راد و با حمایت هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران شکل گرفته است و بخش فنی و انتخاب هنرمندان را جمال عرب‌زاده برعهده داشت. در نخستین دوره موضوع پرتره به دلیل جذابیت و اهمیت آن برای هنرمندان و مردم انتخاب شده است. جذابیت این رویداد برای هنرمندان می‌تواند این موضوع باشد که از محیط معمول آتلیه و گالری خارج شده و در محیطی خارج از این جریان در مقابل دید عموم قرار می‌گیرند. شهروندانی که به صورت گذری به محل رویداد می آیند، به صورت زنده از آنها نقاشی می‌شود و این موضوع می‌تواند برای هنرمند نیز چالش‌انگیز باشد زیرا در فضای شلوغی که برای او متعارف نیست کار می‌کند. بنابراین هنرمندانی برای این رویداد انتخاب شدند که این ویژگی را داشته و بتوانند در چنین فضایی نقاشی کنند.

پس از آن جمال عرب‌زاده با اشاره به اهداف این رویداد گفت: قصد ما این است که نقاشی را به سطح عمومی ببریم و مخاطب عام را با هنر درگیر کنیم. برای این کار برنامه بلند مدتی در نظر داریم که در سال‌های بعد تکرار شود و بدین ترتیب عموم مردم به نقاشی توجه بیشتری کنند. برای اولین دوره از این رویداد موضوع پرتره را انتخاب کردیم زیرا شاید اولین ژانر نقاشی باشد که همه مردم به آن علاقه‌مند هستند.

او درباره انتخاب هنرمندان مدعو گفت: وقتی موضوع پرتره انتخاب شد سعی کردیم هنرمندانی را انتخاب کنیم که در نقاشی پرتره مهارت دارند. بنابراین افرادی مانند احمد وکیلی، داریوش حسینی، علی ذاکری و... انتخاب شدند که طراحی قوی دارند و هم می توانند نقاشی پرتره انجام دهند. علاوه بر این نقاشان جوانی که فعال هستند و توانایی قابل قبولی دارند نیز در میان مدعوین هستند.

عرب‌زاده ادامه داد: تکنیک هنرمندان آزاد است و می‌توانند با رنگ روغن و اکریلیک و یا لوازم طراحی به کار بپردازند. البته نمی‌توان از آنها انتظار داشت که نقاشی‌های طولانی مدتی انجام دهند، بنابراین ابعاد آثار آنها بزرگ نیست تا بتوانند یک یا چند طراحی و نقاشی را در طول روز انجام دهد.

در ادامه، امیر راد با بیان اینکه رویداد شهروند نقاش، سومین سالانه‌ای است که اداره کل هنرهای تجسمی با همکاری انجمن‌های هنری برگزار می‌کند، گفت: ایده مرکز هنرهای تجسمی این است که انجمن‌ها بتوانند رویدادهای مستقلی را با صلاحدید خود اجرا کنند. انجمن هنرمندان نقاش نیز قصد دارد سالانه شهروند نقاش را به صورت مرتب برگزار کند و این رویداد در سال‌های آینده با موضوعات مختلف برگزار شود.

او درباره اهداف این رویداد گفت: یکی از اهداف ما معرفی نقاشی در میان عموم مردم و ایجاد ارتباط میان شهروندان با رسانه نقاشی است. این رویداد هر سال در دو نقطه از کشور برگزار می‌شود که امسال ابتدا در تهران و پس از آن در شهر دیگری برگزار خواهد شد. البته در سال‌های آینده شهر اصلی برای برگزاری این رویداد تهران نخواهد بود بلکه یکی از شهرهای ایران به عنوان شهر اول و پس از آن تهران یا شهر دیگری به عنوان شهر دوم برای برگزاری این رویداد انتخاب خواهد شد.

راد ادامه داد: با توجه به اینکه هدف از این سالانه‌ها این است که به صورت ملی و در سطح کشور برگزار شود تا مردم بیشتری با هنر آشنا شوند، استفاده از هنرمندان بومی در کنار اساتید هنر جایگاه ویژه‌ای در این رویدادها دارد. در نخستین رویداد شهروند پرتره، ۶۰ هنرمند به این رویداد دعوت شده که ۲۰ نفر از آن‌ها اساتید صاحب نام هستند. همچنین هنرمندان دیگر پس از ثبت نام می‌توانند در کنار هنرمندان مدعو حضور داشته و به صورت آزاد نقاشی کنند و تخمین زده می شود در مجموع ۲۰۰ هنرمند در این رویداد شرکت کنند.

محمدرضا فیروزه‌ای عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار هیئت مدیره انجمن نیز گفت: این رویداد برای اولین بار در چنین سطحی رخ می‌دهد. از سال ۷۸ که اولین هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش بعد از طی مراحل آغازین فعالیت خود را آغاز کرد تا به حال همراه انجمن بوده و پایداری آن برایم بسیار اهمیت دارد. امیدوارم برگزاری این رویداد که در دوره هیئت مدیره جدید انجمن هنرمندان نقاش شکل گرفته است با موفقیت صورت می‌گیرد و در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

فیروزه‌ای ادامه داد: در مجموع شهرستان‌های ایران در حوزه هنرهای تجسمی بسیار مهجور هستند و یکی از اهداف اداره کل تجسمی و انجمن های تجسمی این است که با بردن سالانه‌ها به شهرهای مختلف، ارتباط بیشتری میان مردم شهرستان و هنرهای تجسمی ایجاد کنند.

هلنا شین دشت‌گل نیز با بیان این که این رویداد مردم ایران را با رسانه نقاشی بیشتر آشنا می‌کند گفت: نقاشی پرتره در طول تاریخ همواره در زندگی مردم حضور داشته و به عنوان یک جریان فرهنگی به آن توجه می‌شود. صورتگری در تاریخ ایران نیز اهمیت زیادی داشته و با توجه به جذابیتی که برای همه اقشار جامعه دارد در این دوره از رویداد شهرند نقاش مورد توجه انجمن نقاشان قرار گرفته است.

در ادامه این نشست مژگان قدوسی نیز گفت: همیشه آرزو داشتیم هنر در سطح جامعه رخنه کند و آگاهی بیشتری نسبت به هنر تجسمی در سطح جامعه به وجود آید. این رویداد بهترین زمان لمس هنر توسط مردم است و فکر می‌کنم در جریان آن اتفاقات خیلی بهتری برای هنرمندان خواهد افتاد. دانشجویان زیادی برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند که در کنار اساتید کار کنند و از نظر من بهترین اتفاق در این سالانه همین پویایی و شکل گرفتن جمع هنرمندان است.

پس از آن امیر راد با بیان اینکه در این رویداد همه مردم مدل نقاشیِ هنرمندان هستند گفت: در طول برگزاری رویداد"شهروند، نقاش" سند تصویری این رخداد توسط انجمن تهیه شده و از آثاری که خلق شده است عکاسی می‌شود. ما از نظر حرفه‌ای اجازه نداریم به هنرمند بگوییم که با اثر خود چه باید بکند بنابراین هنرمند می‌تواند اثرش را به مخاطب بفروشد، آن را هدیه دهد و یا آن را نزد خود نگه دارد. آنچه انجمن از هنرمندان خواسته این است که در صورتی که تصمیم گرفته شد نمایشگاهی از این آثار برگزار شود اثر توسط هنرمند و یا مخاطبی که پرتره خود را دریافت کرده است، در اختیار انجمن قرار گیرد.

سعید اسلام‌زاده مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی که در این جلسه حضور داشت نیز با بیان اینکه مبلغ 150میلیون تومان برای برگزاری سالانه‌ها به هر انجمن اختصاص پیدا میکند، گفت: اداره کل هنرهای تجسمی قصد دارد نقش حمایتی خود را پر رنگ‌تر کند و در این راستا بحث افزایش اعتبارات برای کمک به انجمن‌ها در سال ۹۸ مطرح شده است. تصمیم بر این است که این بودجه از مبلغ بیش از یک میلیارد به ۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. تعدادی از انجمن‌ها نیز قصد دارند رویدادهای سالانه را به جای بی‌نال‌های خود در نظر بگیرند و به عنوان مثال انجمن گرافیک رویداد سرو نقره‌ای را به جای دوسالانه گرافیک برگزار می‌کند. نکته دیگر بحث ارتباط تنگاتنگی است که در چند ماه اخیر بین انجمن‌ها و اداره کل هنرهای تجسمی به وجود آمده و به برگزاری رویدادهای مختلف منجر می‌شود.

در ادامه، جمال عرب‌زاده درباره نحوه انتخاب شهر‌های ایران برای میزبانی از رویداد شهروند نقاش گفت: برگزاری چنین رویدادهایی در هر شهر می‌تواند یک هویت فرهنگی هنری به آن ببخشد. در انتخاب شهرها فاکتورهای مختلفی باید در نظر گرفته شود که امکان دسترسی بالا به آن شهر، امکان همیاری نهادهای هنری مختلف، جمعیت و تعداد هنرمندان آن شهر، مراکز آموزشی هنری فعال در آن منطقه و...از جمله آنهاست. البته ما خودمان را به یک شهر یا استان محدود نمی‌کنیم و می‌خواهیم همه نهادها و افرادی که به صورت آزاد در زمینه هنر تجسمی فعال هستند درگیر این رویداد شوند.

امیر راد نیز در ادامه گفت: شهرهای مختلف ایران پیش از این توسط انجمن‌های گوناگون انتخاب شده و سالانه‌های آن انجمن قرار است در این شهرها برگزار شود. بنابراین انجمن نقاشان محدودیت بیشتری برای انتخاب شهر مورد نظر داشت. امسال با توجه به تمام مسائل در نهایت یکی از شهرهای مازندران را به عنوان شهر دوم برای رویداد شهرمند نقاش انتخاب می کنیم.

او ادامه داد: انجمن نقاشان ایران علاوه بر سالانه‌ها قصد دارد دوسالانه نقاشی را نیز برگزار کند. بنابراین در سال 99 پس از سال‌ها بار دیگر بینال نقاشی در ایران برگزار می‌شود. در پایان سال ۹۷ جلسات هم‌اندیشی با اساتیدی که در بی‌نال‌های قبلی فعالیت داشتند برگزار شده و مشورت‌هایی با آنها داشتیم و آماده هستیم که بلافاصله بعد از رویداد شهروند نقاش، دبیرخانه بی‌ینال نقاشی را تشکل دهیم.

گفتنی است رویداد "شهروند، نقاش" که جمعه ۶ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ صبح در پل طبیعت برگزار می‌شود.