سرویس استان‌های هنرآنلاین: آیین بزرگداشت روز سعدی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیت‌الله دکتر لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در فارس، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سید تقی سهرابی مدیرکل صدا و سیمای فارس، کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و جمعی از مسئولان، هنرمندان و فرهنگ‌وران و مردم در آرامگاه سعدی شیراز (علیه الرحمه) برگزار شد.

این آیین که یکشنبه شب اول اردیبهشت‌ماه برگزار شد با برنامه‌های متنوعی حال و هوای خاصی را به آرامگاه سعدی شیراز بخشید.

در این آیین آیت‌الله دکتر لطف‌الله دژکام امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: معمولاً توجه به حکمت سعدی در سایه ادبیات و هنر او در شعر مغفول مانده است، اما هرچه کلام زیبا باشد اما معانی عالی و ارزشمندی با خود حمل نکند تاثیری در مخاطب نخواهد داشت.

وی بیان کرد: سعدی در قله ادب فارسی استاد است و این از آن رو است که از حکمت برخوردار است هم حکمت نظری و هم حکمت عملی.

امام جمعه شیراز در مقابل این نظر که سعدی را مرد میدان حکمت عملی می‌دانند گفت: سعدی در حکمت نظری هیچ کم نگذاشته است و چکیده سخنان ابن سینا و فارابی را می‌توان در ابیات او جست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه خداشناسی دکارت و مقایسه آن با خداشناسی ملاصدرا را می‌توان با اشعار سعدی آموخت افزود: این نکات در بوستان به خوبی مطرح شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ابعاد وجودی سعدی را در گلستان و بوستان می‌توان دریافت گفت: یکی از اخلاقیاتی که سعدی بسیار درباره آن سخن گفته قناعت است، قناعت باعث می‌شود از زندگی خود لذت ببریم اما حرص لذت زندگی را از میان می‌برد.

وی با اشاره به آنچه امروزه به عنوان زندگی لوکس و مجلل به صورت ارزش درآمده است گفت: چنین زندگی به نتیجه نمی‌رسد و این را سعدی در بوستان بسیار تاکید می‌کند که نشان می‌دهد او جهان و انسان را بسیار عمیق می‌شناخته است.

امام جمعه شیراز گفت: امیدوارم با استفاده از سوغات معنوی و عرفانی سعدی بتوان اندیشه‌های اخلاقی او را نهادینه کرد.

عشق و دوستی شاخص ترین عناصر اندیشه سعدی است

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین گفت: عشق و دوستی شاخص‌ترین عناصر کلام و اندیشه سعدی است و اندیشه او بر مبنایی پی ریخته شده است که نمود آن را می‌توان در جا جای آثارش یافت. این اندیشه چنان است که او را عاشقی شیفته ساخته است.

وی عنوان کرد: سعدی شاعر فرهنگ است و مروج عقلانیت؛ او دانش را قدر می‌شناسد و هنرمند را در صدر می‌نشاند حاکمان را حکمت می‌آموزد، عارفان را عرفان، عاشقان را عشق و مردمان را نوع دوستی و مهر.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: شما مردمان خردمند شیراز در زیر سایه بلند سعدی و حافظ به قله رفیع زبان و ادب فارسی دست یافته‌اید و بی‌شک خوش نامی مردم شیراز به واسطه تابش نور معرفت از این بزرگان است.

غلامی با بیان اینکه سعدی ستاره تابناکی است که در این سرزمین خوش درخشیده است، عنوان کرد: به درستی که هفت قرن است که بر خوان او میهمانیم و در فراز و نشیب رخدادهای روزگاران به او دل بسته‌ایم و کلام و اندیشه‌اش را پاس داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: سخنان نغز سعدی آمیخته با پند دارویی است که به شهد ظرافت بر آمیخته شده تا سعادت و رستگاری بشر را رقم زند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه همدلی و مهمان‌نوازی مردم شیراز در حادثه دردناک سیل شیراز نشانه بارزی از پیوند فرهنگی ٧٠٠ ساله مردم با سعدی است، اضافه کرد: مردم شیراز با درک و پاسخ به شعر بلند سعدی نشان دادند که بنی آدم اعضای یک پیکرند.

وی سعدی را خداوندگار زبان فارسی خواند و ابراز داشت: آثارش از چنان آوازه‌ای برخوردار است که مرزهای شرق و غرب را درنوردیده و مخاطبان کلام خویش را مجذوب بلاغت و فصاحت و شیوایی حدیث خود ساخته است اینگونه است که ذکر جمیل سعدی در افواه عوام افتاده است.

غلامی آثار سعدی را عصاره و بازتاب فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی دانست و گفت: اندیشه‌های ناب و زلال حکمت او روشنای تفکری است که در فراسوی زمان خود به حرکت در می‌آید تا در ماورای مرزهای زمانی و مکانی آنسوی بشریت را باز شناسد و دغدغه‌های فکری‌اش را بازگو کند.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: بازتاب کلام سحرآمیز و جادویی اندیشه سعدی در فرهنگ و هنر فارسی‌زبانان از سویی بر ذهن و زبان جهانیان و از سوی دیگر در میان سخن‌سرایان ایران بی‌همتا است.

غلامی گفت: جهان دیدگی، تجربه‌اندوزی، برون‌نگری، علم اندوزی و حشر و نشر با مردمان جوامع گوناگون خمیرمایه سازنده شخصیتی واقع نگر و چند بعدی از سنخ تساهل و تسامح سعدی است.

با روشن بینی سعدی علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد

در این آیین همچنین عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، گفت: سخنان سعدی بیش از هفتصد سال است که در ذهن و زبان ایرانیان جاری و ساری است.

وی افزود: کلیات او آتش جلوه‌گاه روح سعدی در سخنوری، اخلاق آموزی، دین‌ورزی و انسان دوستی است. آفرینش غزل‌های عاشقانه و روایات عارفانه و مجالس حکیمانه و قطعات شادانه بر ترنم زبان فارسی افزود و با ترجمه آثارش به زبان‌های دیگر بزرگان ترجمه جهان را مسحور دیدگاه‌های خردمندانه خود کرد.

رحیمی بیان کرد: جایگاه ویژه سعدی در زبان ادب و فارسی بسیار رفیع است تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند بی‌شک یکی از پایه‌های بنای استوار ادب فارسی و تشکیل دهنده یکی از برازنده‌ترین اندام‌های پیکره شکوهمند فرهنگ عمومی ماست.

وی افزود: امروز بر ماست که با بهره‌مندی از اندیشه این بزرگان راه رستگاری خویش را بجوییم و در یک حرکت اجتماعی و فرهنگی متفکرانه برای نهادینه‌سازی آنچه در یک جامعه منجر به پرورش انسان‌های آزاد و اخلاق‌مدار می‌شود، ضمن پرداختن به جنبه انتقادی برخی پدیده‌های موجود و نقد آنها برخی مفاهیم والای انسانی را همچون عدالت‌ورزی صداقت و راستگویی و نوع دوستی را بگنجانیم.

رحیمی گفت: باید جانب حقیقت را عزیز و گرامی شماریم و بنابر توصیه شیخ در انتخاب خویش بینا و آگاه باشیم و به خاطر داشته باشیم که با روشن بینی سعدی علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه سعدی منادی صلح و دوستی و مروج آن است، اضافه کرد: همدلی و مهمان‌نوازی اهالی شیراز در حادثه دردناک سیل اخیر نمادی از پیوند فرهنگ بود و ما آن را از آموزه‌های دینی و ادبی خود آموخته‌ایم.

وی با اشاره به کمپین سعدی عنوان کرد: دلجویی از ساکنان کوی شیخ کاری شایسته و بایسته است چه بسیارند کسانی که این ابیات معروف سعدی را که بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند، در خاطر دارند و در عمل به آن می‌کوشند.

استاندار فارس ابراز داشت: این نگرش توانایی انسان‌ها را در به دست آوردن دانش پیرامون جهان اجتماعی و نیز شیوه بهره‌جویی از آن به گونه‌ای سودمند افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در این فرهنگ، انسان می‌کوشد در برابر عوامل حاکم بیرونی، هویت ملی خویش را حفظ کند و میراث تاریخی خود را از گزند دور بدارد.

استاندار فارس بیان کرد: سعدی به تقویت و ترویج این اندیشه می‌پردازد و با یادآوری ارزش‌های انسانی آنان را بدین سمت سوق می‌دهد و بدین سان است که سعدی شاعر ملی و میراث فرهنگی ایرانیان می‌شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه ما فارسی‌زبانان وام‌دار افتخارات سعدی هستیم، ابراز داشت: این امر جز با تلاش و پژوهش عالمانه و پیوسته صورت نمی‌پذیرد؛ همچنین باید اندیشه سعدی را در دل و جان بپرورانیم.

یکم اردیبهشت‌ هر سال به مناسبت یادروز نگارش گلستان سعدی با نام این شاعر پرآوازه قرن هفتم هجری قمری در تقویم ملی ثبت شده است و افزون بر ایرانیان، دیگر کشورها نیز یادش را در این روز گرامی‌ می‌دارند.

 

الهه بهرامی