سرویس استان‌های هنرآنلاین: کوروش کمالی سروستانی که به همراه صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس و تعدادی از مسئولان برای گلباران آرامگاه سعدی در روز این ادیب و شاعر جهانی گردهم آمده بودند، گفت: گلباران آرامگاه شیخ اجل، طبق هر سال صورت گرفت با این تفاوت که با حضور هنرمندان و همزمان با تقویت پویش سعدی برای ملاقات و دلجویی از ساکنان شهرک سیل‌زده سعدی و ابراز همدردی هنرمندان و فرهنگ‌وران برگزار شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس با اشاره به کمک‌های پویش‌های مردمی "از سعدی برای سعدی" خاطر نشان کرد: آن چه ستاد تجهیز از ما خواسته بود، توانستیم باهماهنگی نهادهای مستقر در سعدی تهیه شود که از آن جمله می‌توان به اقلامی مانند، فرش، تلویزیون، لباسشویی، جاروبرقی، وسایل ساختمانی مثل ایزوگام و اقلام فرهنگی طبق لیستی که "کمیته تجهیز" اعلام داشته است در اختیار کسانی که نیازمند هستند بگیرد.

 گل باران آرامگاه سعدی، نماد احترام جهانیان است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم گفت: در روز بزرگداشت معلم والای فرهنگ و ادب پارسی، شیخ اجل، سعدی شیرازی (علیه الرحمه)، اصحاب فرهنگ و هنر پارس، با حضور بر گرد مزار آن ادیب و حکیم پارسی گو، بار دیگر به مقام شامخ فرهنگ و ادب ایران زمین و بزرگ معلم آن ادای احترام کردند.

صابر سهرابی ادامه داد: گل باران مزار سعدی، که در این روز صورت گرفت، نمادی از احترام جهانیان نسبت به این بزرگ نویسنده ایرانی است که مردمان در گذر قرن ها، ادب، معرفت، حکمت و اندیشه را از گلستان و بوستانش چیده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: هنرمندان و فرهنگ وران پارسی، که پس از سیل نوروزی امسال در شهرک سعدی، به پویش مردمی کمک به سیل زدگان شهرک سعدی پیوسته بودند، در روز سعدی با حضور و دیدار از برخی منازل آسیب دیده سیل، با اهالی سعدی نشین ابراز همدردی کردند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس خاطرنشان کرد: از برنامه های دیگر روز سعدی، پخش کمک های مردمی و هدایای اصحاب فرهنگ و هنر به مردم شهرک سعدی بود که با توجه به فهرست ستاد مردمی کمک به شهرک سعدی بین آن توزیع شد.

سهرابی همچنین در مورد آیین یادروز شیخ اجل اعلام داشت: در کنار گلباران آرامگاه این شاعر گرانمایه، اجرای برنامه های هنرمندان نمایشی در ورودی محوطه سعدی، توزیع اقلام مورد نیاز سیل زدگان، آرمگاه آن قصیده سرای بزرگ، میزبان سعدی پژوهان، سعدی شناسان و دوستدارانش در کنار فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر است و امید داریم تا گوشه ای از اندیشه های آن شاعر ادیب و شیرین سخن مایه ای برای ارتقای فرهنگ و ادب نسل امروز و آینده باشد.

در پایان این برنامه؛ گروه هنرمندان شیرازی نیز نمایشی خیابانی را به همراه نقالی در خصوص ادبیات؛ اشعار و داستان‌های سعدی شیرازی در میان جمع هنرمندان و مسئولان و مردم اجرا کرده و با تشویق مردم مواجه شدند و در این میان استاد رحیم هودی که از پیشکسوتان هنرهای نمایشی، سینما و تلوزیون اهل فارس هستند نیز به پاس این اجرای هنری با اهدای شاخه گلی از آنها تقدیر کرد.

برپایه این گزارش، ستاد برگزاری بزرگداشت یادروز سعدی، متشکل از استانداری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آموزش و پرورش استان فارس و مرکز سعدی شناسی است.

لازم به ذکر است صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس و تعدادی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر ضمن گلباران آرامگاه سعدی شیرازی (علیه الرحمه)، به دیدار برخی از شهروندان سیل زده سعدی نشین رفتند.

الهه بهرامی