سرویس استان‌های هنرآنلاین: نیما کوهی متولد ۱۳۵۲ آمل، عضو انجمن نقاشان ایران، مدرس دانشگاه و  سرپرست آموزشی موسسه فرهنگی و هنری هنرهای زیبای آمل است. وی دارای مدرک کارشناسی گرافیک و کارشناسی ارشد هنر اسلامی (نقاشی ایرانی) از دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد بوده و دانشجوی دکتری نقاشی دانشگاه هنر گرجستان است.

شرکت در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی، داوری جشنواره هنرهای تجسمی و المپیادهای علمی- عملی استانی و کشوری در رزومه هنری وی دیده می‌شود. کوهی رتبه اول فستیوال هنری هنرجویان گرافیک ایران به مدت ۴ سال و رتبه اول مسابقات نقاشی دانشجویی کشوری را به مدت دو سال از آن خود کرده است. 

همچنین وی رتبه اول کاریکاتور و نقاشی پرسش مهر ریاست جمهوری، رتبه اول نقاشی هجدهمین جشنواره کشوری هنرهای تجسمی و نیز رتبه اول نقاشی جشنواره شواش بابلسر را در کارنامه هنری خود دارد.

به بهانه انتخاب وی به عنوان یکی از داوران چهارمین دوره جشنواره ققنوس، گفتگوی کوتاهی با او داشتیم:

 

جناب کوهی؛ نقش هنر و خصوصا هنر تجسمی و نقاشی را در بهبود شرایط اجتماعی جامعه چگونه می‌بینید؟

از آنجا که دنیای هنر و هنرمندان در گام نخست سرمنشا معنوی و درونی داشته و تلفیق این پرداخت‌های فرا مادی با تجربه و مواجهه‌های خودآگاه و ناخودآگاه تکمیل شده و تعریف می‌شوند، این مهم در دورانی که از ارزش‌های معنوی انسانی فروکاسته می‌شوند، می‌تواند مصحح و ترمیم کننده‌ای بسیار مفید و قابل اعتماد برای جامعه باشد تا به واسطه وجوه مختلف هنر، لطافت و زیبایی و مهربانی هستی و آفریدگارش را مکرر به یاد آوریم و بهرمند شویم.

ممیزی‌های هنری موجود در کشور ما، چه اندازه در تعالی یا عدم ارتقای هنر و هنرمند تاثیرگذار است؟

گرچه مراقبت از جامعه به فراخور شرایط فرهنگی و اجتماعی؛ از وظایف متولیان فرهنگی‌ست، اما بی‌شک اعمال سلیقه‌های شخصی و دست درازی‌های بنگاه‌های اقتصادی-اجرایی شبهه فرهنگی برای سودجویی و منتفع شدن از هنر و هنرمند، نیز هماره خطر بزرگی در انتخاب فرمایشی یا نادیده گرفته شدن استعدادی متعهد بوده و هست. بی‌شک هنرمندِ آگاه و متعهد، تولیدات ذهنی و هنری خود را در راستای اعتلای فرهنگ و زیست جامعه خود به کار خواهد گرفت. 

به عنوان یک مدرس دانشگاه و آموزشگاه، سطح تحصیلی هنرجو و دانشجویان هنر در کشورمان چگونه است؟

تجربه چندین ساله من در سطوح مختلف تحصیلی و مواجهه من با اقشار مختلف جامعه نتایجی جز این نداشته که ما از جوانانی مستعد و مشتاق در عرصه هنر برخورداریم که به شکلی طبیعی گام‌های نخست را برای پیدا کردن مسیری که توانمندی‌های خویش را نمایش داده و به اثبات برسانند، نمی‌دانند.بی‌شک این مهم یعنی استعدادیابی و راهنمایی این نوجوانان و جوانان عزیز، کار مدرسین و معلمین شرافتمند این عرصه است، کاری بس سخت و البته ارزشمند که اگر صحیح و مسئولانه انجام شود، نتیجه‌ای مبارک و شگرف خواهد داشت.

 مسیری که صبوری و آگاهیِ خاص خود را می‌طلبد. چرا که هنر، عرصه‌ای دیربازده و طاقت فرساست و برای تولد استعدادی نو و افتخارآفرین از میان هنرجویان، دلسوزی و مراقبتی ویژه از طرف استاد لازم است. با توجه به این نکته که سرزمین ما ایران؛ در دورانی به سر می‌برد که برای اعتلای فرهنگ غنی و بازپس‌گیری اعتبار تاریخی و فرهنگی خود  به این استعدادهای شگرف فرهنگی و هنری بیش از پیش نیازمند است.

چه رابطه‌ای را بین نقاشی با سایر هنرها در جهت تکامل اندیشه می‌توانید متصور شوید؟

بی‌تردید تخیل انسان وابستگی تنگاتنگی با احساسات برخاسته از دیدن و لمس کردن داشته و هنر نقاشی به همین واسطه می‌تواند تاثیرگذاری داشته باشد. در عصری که نگاه خلاقانه و بینارشته ای در هنر معاصر در جهان رایج شده که این تاثیر را در هنرهای نمایشی و عروسکی و انیمیشن، سینما، معماری و طراحی صنعتی، با تنوع فراوان می‌توان مشاهده کرد؛ مسیر درست آموزش و یادگیری می‌تواند هنرجو را نه فقط به یک نقاش که به مبدع و طراحی قدرتمند در عرصه‌های مرتبط هنر و زندگی روزمره  تبدیل نماید.

هنرمندان ایرانی در مقام ارزش‌گذاری کار، در کجای نقاشی دنیا قرار دارند؟

با نگاهی دقیق و مسئولانه به تاریخ هنر ایران و جهان، آشکار می‌شود که هنر مدرن دنیا که برخواسته از اروپای پس از جنگ جهانی دوم است، بی‌تردید متاثر از هنر نگارگری و ادبیات کلاسیک فلات فرهنگی ایران است. برخلاف ما این مهم را غرب به خوبی می‌داند و آگاهانه و استعمارگرانه از اشاعه این تقدم جلوگیری و این پیشگامیِ فرهنگی و هنری را مصادره به میل و سلیقه خود کرده است و شوربختانه تاکنون نیز موفق بوده‌اند در سایه نگاه‌مان دارند. احیا و نمایش شکوه فرهنگ و هنر ایرانی ما بر عهده استادان و پژوهشگران سختکوش بوده؛ با اهمیت دادن و جدی گرفتن این رشته تخصصی دانشگاهی و ارائه مناسب عمومی آن . 

در مورد جشنواره ققنوس و همکاری‌تان به عنوان یکی از داوران این جشنواره صحبت کنید.

مهمترین و ارزشمندترین ره‌آورد این جشنواره، معرفی و تشویق استعدادهای جوان و نوجوی هنر بوده و کارکرد رقابتی آن و جایزه‌هایی که در نظر گرفته شده نیز به ایجاد انگیزه برای جوانان تازه قدم در عرصه هنر، تاثیر داشته است. البته پیشنهاد می‌کنم پی رو مباحثی که در سطرهای پیشین مطرح شد، رسته مقاله و پژوهش‌های هنری دانشجویی نیز به صورت تخصصی به این جشنواره آکادمیک افزوده شود.