سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدعلی سجادی کارگردان با فیلم "طلاقم بده بخاطر گربه‌ها " در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم براساس یک داستان واقعی نوشته شده و داستان درباره زوج جوانی است که می‌خواهند به خاطر گربه‌ها از هم طلاق بگیرند و فیلمنامه آن پس از یک دوره تحقیق و پژوهش در اواخر دهه 80 توسط محمدعلی سجادی نوشته شده است. رضا مولایی، مریم همتیان، جلال ترابی و شیرین ولی‌پور در این فیلم سینمایی بازی می‌کنند.

سجادی درگفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور این فیلم در بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: نمایش فیلم "طلاقم بده بخاطر گربه‌ها" خود یک اتفاق خوب است، چرا که من فیلم می‌سازم و دوست دارم اثرم نمایش داده شود. علی‌رغم همه مشکلاتی که این روزها در جشن‌های سینمایی ما چه داخلی و چه جهانی وجود دارد و در شرایطی که فضای نمایشی ما خوب نیست و شرایط بسته و تنگناهای بسیاری وجود دارد و همه چیز دست عده‌ای است که تصمیم می‌گیرند و فیلم‌های محدودی نیز اکران می‌شوند؛ نمایش آثار اتفاق خوبی است. نه البته یک نمایش! به ویژه این‌که فیلم در سال 96 تولید شده است.

کارگردان فیلم "تردست" درباره داستان و چگونگی شکل‌گیری ایده این فیلم بیان کرد: این فیلم برداشتی است از یک داستان واقعی است که سال 83 در دادگاهی در کرج مطرح شد، داستان درباره زوج جوانی است که می‌خواهند از هم طلاق بگیرند به خاطر گربه‌ها. زمانی که این خبر را در اینترنت خواندم روی آن کارکردم و فیلمنامه آن پس از یک دوره تحقیق و پژوهش در اواخر دهه 80 نوشته شد. در دوره مدیریت آقای شمقدری درخواست پروانه ساخت دادم اما میسر نشد و گفتند کافکایی است! چون موضوع فیلم واقعی است، شیوه روایت من هم با اتکا به اصل خبر و روایت آن در یک فضای بسته در اتاق دادگاه ضبط شده است و در ادامه همان ساختار معمایی و تعلیقی آثار خودم کار شده، در واقع اتمسفر و حال و هوا همان است و تنها شیوه روایت تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در این فیلم شکلی جدید از روایت، تکنیک و موضوع را تجربه کردم که تا پیش از این نکرده بودم. دیگران این تجربه را داشتند. من سال‌ها تلاش کردم تا این موضوع اتفاق بیفتد. پیش از این در کتابم "جهی و شاعر و باقی قضایا" که پس از هشت سال مجوز گرفت و سال گذشته از سوی نشر نگاه منتشر شد این فضا را تجربه کرده بودم، اما در حوزه تصویر یک اتفاق جدید برای خودم است.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم جشنواره‌پسند ساخته است یا مخاطب‌پسند گفت: در طی این چهار دهه بارها گفتم که فیلم برای جشنواره نمی‌سازم و تنها آنچه که باور دارم را به تصویر می‌کشم. وظیفه‌ام این بود که فیلم بسازم و ساختم.

این کارگردان همچنین درباره تکرار این شیوه فیلم‌سازی اظهار کرد: به نظرم تکرار خوب نیست. اتمسفر فیلم با هول و هراس و کابوس همراه است؛ اما شیوه روایت هر فیلم کاملا متفاوت است. اگر بخواهم یک رسم‌الخط ثابت را به اثری حقنه کنم مصنوعی و تقلیدی می‌شود. چنانچه در اثری این شیوه ضرورت داشته باشد آن را ادامه می‌دهم اما اینطور نیست که در تمام آثارم با همین شیوه کار کنم.

کارگردان "مخمصه" در ادامه درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: فیلم "بازیچه" مراحل فنی خود را سپری می‌کند و به زودی صداگذاری آن تمام می‌شود.