سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمود جوادی‌پور با نام "ستایش روز" در خانه هنرمندان برپاست. جوادی‌پور از پیشگامان هنر نوگرای ایران بود که در طول ۹۲ سال زندگی خود در رشته‌های گرافیک، نقاشی، تصویرسازی و چاپ دستی فعالیت داشت و در دانشگاه تهران و هنرستان هنرهای زیبا نیز تدریس می‌کرد.

اگرچه تحصیلات اولیه جوادی‌پور در زمینه صنعت و رشته آهنگری و ماشین‌سازی بود، اما او در اوقات فراغت به طراحی نقش قالی می‌پرداخت و با استفاده از سنگ‌های معدنی، خاک و انواع مواد طبیعی، نقاشی می‌کرد. سپس در دومین آزمون ورودی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و شروع به تحصیل نقاشی کرد. سال 1330 با استفاده از بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل در رشته نقاشی راهی مونیخ شد و در رشته گرافیک و نقاشی تحصیل کرد. پس از آن در چاپخانه بانک ملی ایران آغاز به کار کرد و اولین تجربه کارهای گرافیکی‌اش را در آنجا به کار گرفت.

جوادی‌پور در کار خود بسیار فعال بود و به خلق آثار متنوعی به ویژه در زمینۀ هنر گرافیک پرداخت. طراحی تمبر، اوراق قرضه، نشان، تصویرسازی و طراحی روی جلد کتاب فعالیت‌هایی است که او را علاوه بر پیشتاز بودن در نقاشی نوگرای ایران، به عنوان یک پیش‌کسوت در عرصه گرافیک معاصر ایران نیز مطرح می‌کند.

نمایشگاه "ستایش روز" دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از آثار جوادی‌پور است و می‌تواند مخاطب را با فعالیت‌های گوناگون او آشنا کند. بیشترین آثار به نمایش درآمده در این مجموعه، نقاشی‌های جوادی‌پور هستند که سوژه بیشتر آنها پرتره و فیگور انسان است.  اما نقاش راه جدیدی را برای نمایش آدم‌ها در پیش گرفته که متفاوت از شیوه هنرمندان قبل از او در ایران است. او با جدا شدن از روش هنرمندان کلاسیک، با آزادی و دیدگاهی شخصی به سوژه نگریسته و تصویری جدید را در آن روزگار نمایش داده است. 

اما جوادی­‌پور در عین نوگرایی، به حفظ دستاوردهای نقاشی کلاسیک و تلفیق نگاه نو با مضامین و حال و هوای هنر ایرانی پرداخته و توجه به سنت‌های هنر ملی و بومی ایران کاملاً در آثارش ملموس است. او با گرایش به زبان و بیان ایرانی و جستجوی هویت بومی، آثاری را به وجود آورده است که نشان از دل سپردگی او به هنر و فرهنگ ایرانی است. نگارگری‌های ایرانی با اسب‌ها و آدم‌های آشنای آنها، سوژه تعدادی از آثار جوادی‌پور هستند. در یکی از تابلوهای او ساختمانی آجری با دکوراسیون ایرانی دیده می‌شود که تبدیل به یک رستوران شده است. در این فضا از یک سو افرادی را می‌بینیم که با لباس‌های قدیمی خود گویی از دل تاریخ و هنر ایران بیرون آمده‌اند و از سوی دیگر افرادی با پوشش روزمره دوران معاصر به چشم می‌آیند.

تعداد دیگری از آثار او با الهام از کتیبه‌ها، پارچه‌ها و دست بافته‌های ایرانی شکل گرفته‌اند. کادرهای مستطیل و کشیده، محلی هستند که نقوش هندسی یا انواعی از کالیگرافی در آنها دیده شود. جوادی‌پور از سنت کتیبه‌نویسی الهام گرفته است اما آثار او هیچ شباهتی به نمونه‌های کهن ندارد. او خطوطی را طراحی کرده است که تصویری مدرن را به وجود آورده‌اند. پوسترها، اوراق بهادار، آرم‌ها و نشان مراکز گوناگون که توسط جوادی‌پور طراحی شده است نیز در این مجموعه دیده می‌شود و بخشی از نخستین فعالیت‌های تبلیغاتی در ایران را به مخاطبان معرفی می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این آثار به نشانی خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر،خانه‌ هنرمندان ایران مراجعه کنند.