سرویس اقتصاد و هنر هنرآنلاین//

شنیدن و دیدن یک کنسرت موسیقی در تهران هزینه ای بین 20 تا 60 هزار تومان را برای هر نفر در بر دارد. حال اگر خانواده ای بخواهند با هم در یک کنسرت موسیقی شرکت کنند این هزینه به تعداد اعضای خانواده چند برابر می شود. پرداخت چنین هزینه ای برای یک خانواده با درآمد متوسط کاری بس دشوار است. زیرا درآمد قشر متوسط جامعه به گونه ای نیست که بتوانند بخشی از درآمد خود را در طول ماه به یک کنسرت موسیقی اختصاص دهند. گرانی بلیط کنسرت های موسیقی موجب شده بسیاری از خانواده های ایرانی به دلیل ناتوانی در پرداخت چنین هزینه هایی، هرگز تمایلی برای شرکت در کنسرت های موسیقی نداشته باشند. حال این که برای بالا رفتن سطح فرهنگی جامعه خانواده ها باید توانایی شرکت در رویدادهای فرهنگی و هنری سطح جامعه را داشته باشند.

موسیقی در سبک های مختلف مانند، موسیقی ایرانی، کلاسیک، پاپ، راک و تلفیقی مخاطبان خاص خود را دارد. اکنون بخشی از مخاطبان موسیقی در هر سبکی به افرادی خاص و همیشگی محدود شده اند، کسانی که در بیشتر کنسرت های موسیقی مشاهده می شوند و انگار همین افراد، مخاطبان همیشگی کنسرت های موسیقی هستند. کسانی که پای ثابت بیشتر کنسرت های موسیقی هستند، علاوه بر علاقه مندی به موسیقی، وضعیت مالی مناسبی نیز دارند و میزان قیمت بلیط ها برایشان چندان تفاوتی نمی کند.

البته در کنار این افراد که پای ثابت کنسرت های موسیقی هستنند، بخشی از مخاطبان کنسرت های موسیقی تغییر می کنند و در واقع این افراد کسانی هستند که به دلیل ناتوانی در پرداختن هزینه بلیط های موسیقی شاید در سال یک با بتوانند به تماشا و شنیدن موسیقی مورد علاقه خود بپردازند.

ثابت شدن مخاطبان موسیقی و تغییر اندک در تعداد و اشخاص شرکت کننده در کنسرت های موسیقی برگرفته از گرانی بلیط و بالا بودن هزینه ها است. متاسفانه گاهی این گرانی ها تا حدی پیش رفته که موسیقی را در جامعه در جایگاه یک هنر لوکس قرار داده و بسیاری از مردم حضور در یک کنسرت موسیقی برایشان یک رویای دست نیافتنی است. حال باید دید گرانی بلیط کنسرت های موسیقی چه دلایلی دارد. شاید بتوان عمده ترین علت بالا بودن قیمت بلیط ها را در گرانی اجاره بهای سالن های کنسرت بیان کرد. همزمان با بالا رفتن بهای سالن های کنسرت، گروه های موسیقی نیز برای تامین هزینه های خود مجبور می شوند بهای بلیط ها را افزایش دهند.

برخی از سالن ها برای هر شب، هزینه ای در حدود 15 میلیون تومان دریافت می کنند. همین مسئله موجب می شود گروه های موسیقی نیز گرانی هزینه اجاره را بر قیمت بلیط ها تحمیل کنند و این گونه است که بهای سود سالن ها را جیب مردم باید جبران کند. نکته جالب تر آن که با وجود چنین بهای هنگفتی اغلب سالن ها سیستم صدایی مناسبی برای اجرای موسیقی ندارند.

حال این پرسش مطرح می شود که چه نهادی در این باره مسئول است و برای پایین آمدن نرخ بلیط کنسرت های موسیقی چه باید کرد. با توجه به این که بیشتر سالن های تهران در اختیار شهرداری است، آیا شهرداری تهران می تواند با اجرای سیاست های بهتر موجب پایین آمدن قیمت اجاره بهای سالن ها و متعاقب آن پایین آمدن بلیط ها شود؟ هنرمندان موسیقی در این زمینه چه مسئولیتی دارند؟ آیا هنرمندان در تعیین قیمت بلیط های موسیقی تاثیرگذارند؟

سرویس هنر و اقتصاد خبرگزاری هنر ایران؛ "هنرآنلاین" در نطر دارد این مقوله را در گفتگوهایی با اهالی هنر و مسئولان مربوطه بررسی کند.

یاسر شیخی یگانه

انتهای پیام / 42