سرویس معماری هنرآنلاین: با حمایت گروه مرمت و انجمن علمی مرمت دانشگاه شهید بهشتی، گفتگوی علمی تخصصی با موضوع "بررسی حفاظت قلعه دختر فیروزآباد فارس؛ ۱۳۵۲-۱۳۵۷" برگزار می‌شود.

قلعه دختر فیروزآباد در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد. این قلعه حصین در سه سطح ساخته شده و ورود به آن از نازلترین سطح و از طریق پلکانی مارپیچ به حیاط اصلی تراس میانی می‌رسد. سه طرف حیاط را اتاق‌های چهارگوش دارای طاق ضربی دربر گرفته و طرف چهارم به تراس فوقانی که روی آن ساختمان کاخ اصلی واقع شده بود، منتهی می‌شود. تمامی کاخ را یک ایوان بزرگ دارای طاق ضربی و دو ایوان کوچک‌تر در دو سو تشکیل داده است. ایوان بزرگ که ۱۴ متر پهنا و ۲۳ متر درازا داشت به یک اتاق مرکزی که سقف آن به شیوه‌ای تازه، یعنی گنبد پوشانده شده بود منتهی می‌شد. در جناحین این اتاق گنبد دار اتاق‌های اضافی قرار گرفته و کل آن‌ها در داخل یک دیوار خارجی مدور جای داشت.

معماران رومی مشکل قرار دادن سقفی مدور بر روی بنایی چهار گوش در گوشه‌ها را با جلو آوردن تدریجی سنگ یا آجرها به شکلی که پیوسته مدورتر می‌شد، حل کرده‌اند اما در قلعه دختر شیوه جدیدی به کار گرفته شد که همانا استفاده از سه‌کنج در گوشه‌هاست. این قلعه تماماً از سنگ‌های درشت ساخته و سنگ‌های نما، تراشیده شده‌اند اما سنگ‌های پی‌ها و داخل دیوارها از قلوه سنگ‌های درشت رودخانه‌ای تشکیل شده‌اند. عظمت بنای این قلعه، مبهوت کننده است و دیوارهای بلند آن با همه شکستگی و ریخته شدن، هنوز هم شکوهی خیره‌کننده دارند.

این نشست به کوشش زهرا السادات حسینی و با حضور حسین رایتی مقدم، عضو پیوسته موسسه فرهنگی ایکوموس ایران و محمود رازجویان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان سخنران برگزار می‌شود.

حضور برای عموم در این نشست آزاد و رایگان است اما ثبت نام جهت حضور الزامی است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت حضور سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ساعت 13 به دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی مراجعه کنند.