سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی داریوش حسینی با نام "واید شات" در گالری اُ، نمایشگاه نقاشی جوزپه باریلارو با نام "هویت اشکال" در گالری ساربان، نمایشگاه نقاشی فریبا گرجیان با نام "منحنی فراموشی" در گالری سیحون و نمایشگاه نقاشی آذین رستمی با نام "لایه‌های پنهان" در گالری ویستا، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

طبیعتی از لکه‌های رنگ

نمایشگاه نقاشی داریوش حسینی با نام "واید شات" در گالری اُ برپاست. آثاری که حسینی در این مجموعه به نمایش گذاشته است برگرفته از طبیعت هستند و به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، مناظر طبیعی را بازنمایی می‌کنند. سطح بوم‌ها با لایه‌های ضخیم رنگ پوشیده شده و لکه‌هایی که در کنار هم قرار گرفته‌اند، نمادی از اجزای طبیعت هستند. لکه‌های زرد و بنفش که در کنار لایه‌های رنگ سبز قرار گرفته‌اند، دشتی از گل بنفشه را تداعی می‌کند و در تابلویی دیگر انبوه رنگ سبز با چند لکه قرمز، نمایانگر دشتی از گل است.

در تعداد دیگری از تابلوها هیچ تصویر آشکاری به چشم نمی‌آید، با وجود این همچنان تابلوها قابل تفسیر به اجزایی از طبیعت هستند. انواع رنگ‌های اکر و قهوه‌ای که با کاردک روی بوم کشیده شده، زمینی گل‌آلود را تداعی می‌کند و تابلویی که با رنگ سیاه و سفید پوشیده شده است، مخاطب را به یاد تماشای امواج دریا از بالای یک صخره می‌اندازد. با وجود این دور شدن از طبیعت و واقع‌گرایی تا جایی پیش می‌رود که سطح بوم فقط با رنگ سبز پوشیده می‌شود، اما همچنان تیرگی و روشنایی‌های رنگ، ذهن مخاطب را به سویی می‌برد که یک چمنزار را تصور کند.

نمایشگاه نقاشی داریوش حسینی در گالری اُ

حسینی در هیچ کدام از تابلوها تلاشی برای پرداخت طبیعت نکرده و تنها تصویری کلی را به ترسیم کرده است که مانند خاطره‌ای در ذهن انسان نقش بسته است. تمام سطح کادرهای مربع او به یک میزان با رنگ پوشیده شده است و توازنی که در سراسر تصویر وجود دارد باعث می‌شود تابلوها مانند دیتیلی به نظر برسد که از یک تصویر بزرگ‌تر انتخاب شده است.

نمایشگاه نقاشی داریوش حسینی تا 4 اردیبهشت در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

 

عواطف انسانی در واقعیت و انتزاع

نمایشگاه نقاشی جوزپه باریلارو با نام "هویت اشکال" در گالری ساربان برپاست. در این نمایشگاه چند دسته از آثار این هنرمند ایتالیایی به نمایش درآمده است که نقاشی، طراحی و حجم را دربرمی‌گیرد. بخشی از آثار او تابلوهایی هستند که با تکنیک کنده‌کاری روی چوب به وجود آمده‌اند. حرکت مغار بر روی چوب و کنده شدن لایه اول چوب باعث ایجاد خطوطی اکسپرسیو شده است که نقش اصلی را در این تابلوهای انتزاعی بر عهده دارند. عمقی که در بخش‌های مختلف به میزان کم یا زیاد به وجود آمده است، سطحی مواج را به وجود می‌آورد و در عین حال لکه‌های رنگی که به کار اضافه شده، تصویری گویاتر را ایجاد می‌کند. بافت خشن حاصل از کنده‌کاری با لکه‌های قرمز و سیاه همراه شده و تصاویری را به وجود آورده است که با وجود عدم نمایش فضا یا شیء مشخص، مخاطب را با محیطی سرشار از حزن و اندوه مواجه کرده و احساسات او را برمی‌انگیزد.

در بخش دیگری از آثار که طراحی‌های سیاه و سفید یا نقاشی‌های روی بوم هستند، هنرمند از انتزاع فاصله گرفته و فیگورها و عناصر مختلف را وارد اثرش کرده است. اگرچه همچنان تصویر واضحی از این عناصر یا انسان وجود ندارد اما مخاطب می‌تواند سطوح و خطوط را در ذهن خود شکل دهد و فرم آشنایی را از آنها دریافت کند.

نمایشگاه نقاشی جوزپه باریلارو در گالری ساربان

باریلارو در آثار خود از تاریخ هنر و آثار مشهور آن نیز غافل نبوده است. تابلوی "پرتره پاپ اینوسنت دهم" اثر دیه‌گو ولاسکز که جایگاه مهمی در میان آثار هنری جهان دارد و بعدها فرانسیس بیکن، مجموعه "پاپ در حال جیغ‌کشیدن" را از روی این اثر خلق کرد، در بعضی از آثار باریلارو هم مورد استفاده قرار گرفته است. در یکی از تابلوها چند فیگور سفید و ناموزون، همانند فضایی خالی بر روی زمینه سیاه قرار گرفته‌اند. در مرکز کادر شاهد فیگور پاپ هستیم، در حالی که آدم‌های اطراف او حالت‌هایی سرشار از رنج و عذاب دارند.

نمایشگاه نقاشی جوزپه باریلارو تا 2 اردیبهشت در گالری ساربان برپاست. علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.

 

اشیاء خیالی و آدم‌های عروسکی

نمایشگاه نقاشی فریبا گرجیان با نام "منحنی فراموشی" در گالری سیحون برپاست. در نقاشی‌های گرجیان انسان در میان انبوهی از اشیاء و لوازمی دیده می‌شود که در زندگی روزمره او کاربرد دارند، اما این اشیاء که به خودی خود ارزش و جایگاه مهمی ندارند، چنان فضای وسیعی از تصویر را اشغال کرده اند که همطراز انسان قرار گرفته و نقش اصلی را پیدا کرده‌اند.

در واقع اشیاء در جایگاهی غیر معمول قرار گرفته و زندگی انسان را احاطه کرده‌اند. در یک تابلو با آدم‌هایی مواجه هستیم که در فضایی بسته مانند واگن مترو قرار دارند، در حالی که در اطراف آنها انواع لوله، دستگیره، شیر آب، دوش حمام و... دیده می‌شود. انسان در این فضا حالتی منفعل دارد و بدون اینکه قصد استفاده از این ابزار را داشته باشد، در میان آنها محاصره شده است.

نمایشگاه نقاشی فریبا گرجیان در گالری سیحون

در تابلوهای دیگر نیز ارتباط انسان و اشیاء به شکل‌های مختلف دیده می‌شود اما در اغلب موارد اشیاء به گونه‌ای تغییر شکل داده‌اند که حتی قابل استفاده نیستند. فرم‌های دگرگون شده و اعوجاج یافته‌ای که در فضا معلق هستند، به تصاویری می‌مانند که از خیال و رویا بیرون آمده‌اند، اگرچه ریشه آنها در واقعیات روزمره و لوازم اطراف انسان است.

انسان هم در آثار گرجیان حالتی دیگرگونه دارد. او گاه به عروسکی پارچه‌ای تبدیل شده که هیچ کنشی در مقابل وقایع اطراف ندارد و گاه چنان با اشیاء گوناگون ترکیب شده است که خود به یک شیء عجیب و غیر قابل استفاده تبدیل شده است.

نمایشگاه"منحنی فراموشی" تا 4 اردیبهشت در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.

 

نگاهی به درون انسان

 نمایشگاه نقاشی آذین رستمی با نام "لایه‌های پنهان" در گالری ویستا برپاست. کادرهای کوچک آذین رستمی دربرگیرنده تصاویری هستند که مطالعه‌ای بر انسان است. او با گذر از فیگور و نمادهای بیرونی انسان، وارد بدن او شده و اجزای درونی بدن را به عنوان بخش‌های مهم و حیاتی که همیشه از دید انسان دور بوده و اهمیت آنها نادیده گرفته می‌شود، نمایش داده است.

از این منظر نقاشی‌های او شبیه تصاویر پزشکی هستند که جنبه علمی و آموزشی دارند، اما نحوه پرداخت آنها و ترکیب‌های رنگی موجود در کارها باعث شده است این تصاویر کارکرد متفاوتی پیدا کنند. ستون فقرات انسان و استخوان‌های قفسه سینه در کادر مثلثی روی زمینه‌ای رنگارنگ قرار می‌گیرد یا گوش انسان همراه با اجزای داخلی آن سوژه یکی دیگر از آثار است. قلب سرخی که در میان تاش‌های رنگِ سیاه پوشیده شده یا کُره چشمی که از پس لایه‌ای رنگ دیده می‌شود، قهرمان این نقاشی‌ها هستند.

نمایشگاه نقاشی آذین رستمی در گالری ویستا

در چند تابلو نیز او پرداخت بیشتری در جزییات داشته و با انتخاب یک سوژه مشخص ماننده مردمک و عنبیه چشم به بررسی نقوش موجود در آن پرداخته است. رستمی در این طراحی‌های مدادی به ترسیم خطوط تیره و روشن درون عنبیه پرداخته است که در اطراف مردمک چشم قرار دارند و جالب آنکه گهگاه این خطوط و لکه‌ها به گیاهان و گل‌ها شباهت پیدا کرده و تصویری متفاوت و خیال‌انگیز را به وجود آورده‌اند.

اما بخش دیگری از نقاشی‌های این مجموعه آثاری فیگوراتیو هستند که با آبرنگ روی کاغذهای کوچک کشیده شده‌اند. این فیگورها نیز شمایلی متفاوت از واقعیت دارند و نقاش به جای آنکه به نمایش فیگور انسان بپردازد، فرمی تغییر یافته و درهم پیچیده را نمایش داده است که بیشتر نشان دهنده روحیات و آشفتگی‌های آدمی است.

 نمایشگاه نقاشی آذین رستمی تا 3 اردیبهشت در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.