سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در پوستر رسمی هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن به آنیس واردا سینماگر فرانسویِ متولد بلژیک که از او به عنوان مادر موج نو سینمای فرانسه یاد می‌شود، ادای احترام کردند.

تصویری از واردا بیست و چند ساله هنگام فیلمبرداری فیلم "La Pointe Courte" در 1956 روی پوستر نقش بسته است.

واردا که 29 مارس (نهم فروردین) در 90 سالگی در پاریس درگذشت، الهام‌بخش موج نوی فرانسه بود. او حدود 50 فیلم بلند، کوتاه و مستند در کارنامه داشت.

واردا اولین بار در 1962 با فیلم "کلئو از ساعت 5 تا 7" مورد توجه قرار گرفت. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. او یکی از چهره‌های دائمی کن بود و چه زمانی که فیلم داشت و چه زمانی که نداشت در جشنواره شرکت می‌کرد. بسیاری از فیلم‌های او از جمله " Jacquot de Nantes"، "خوشه‌چین و من" و این اواخر "چهره‌ها، مکان‌ها" در کن نمایش داده شد و خودش در 2005 داور جشنواره بود. واردا در 2015 در شصت و هشتمین دوره جشنواره کن جایزه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.

Cannes Official Poster Pays Tribute to Agnès Varda

به گزارش ورایتی، تی‌یری فرمو مدیر هنری جشنواره کن یکی از تحسین‌کنندگان همیشگی واردا بوده است. او جزو معدود سخنران مراسم یادبود واردا در سینماتک فرانسه در صبح روز تدفین او در پاریس بود. ساندرین بونر بازیگر که در فیلم "Vagabond" واردا بازی کرد؛ کاترین دونوو که هم در فیلم‌های واردا و همسر فقید او ژاک دمی بازی کرد؛ و جین برکین دوست نزدیک و همکار قدیمی وارا، همه در آن مراسم به او ادای احترام کردند. مراسم تدفین واردا در قبرستان مون‌پارناس برگزار شد، جایی که فرزندانش رزالی واردا و متیو دمی از مادرشان گفتند.  

واردا همچنین در سال 1965 با "خوشبختی" جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره برلین و جایزه لویی دلوک را دریافت کرد. او برای "بی‌سر‌ و‌ سامان" در 1985 برنده جایزه شیر طلای جشنواره ونیز شد. واردا در سال 2008 "ساحل‌های آنیس" را درباره زندگی خودش ساخت که برنده جایزه سزار بهترین مستند شد. او همچنین برای "چهره‌ها، مکان‌ها" دو سال پیش نامزد اسکار بهترین مستند بلند شد. هیئت‌رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در 2017 در نهمین دوره جوایز سالانه خود به واردا جایزه اسکار افتخاری اعطاء کرد. واردا علاوه بر کارگردانی، نویسنده، بازیگر، عکاس و هنرمند تجسمی بود.

آخرین حضور او فوریه پیش در جشنواره فیلم برلین رقم خورد که با اولین نمایش جهانی مستند "واردا به کارگردانی آنیس" در بخش خارج از مسابقه همراه بود. او همچنین در مراسمی با حضور دیتر کاسلیک مدیر  سابق جشنواره برلین جایزه یک عمر دستاورد دوربین برلیناله را دریافت کرد.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه برگزار می‌شود. "مردگان نمی‌میرند" به کارگردانی جیم جارموش فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است. آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان برنده پنج جایزه اسکار و رئیس داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن و همکارانش در مراسم اختتامیه، جایزه نخل طلایی و دیگر جوایز بخش مسابقه اصلی را اعطاء می‌کنند.