به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه نقاشی‌های جوزپه سالواتوره باریلارو با عنوان "هویت اشکال" به کیوریتوری ایوان بیسولی روز جمعه ۲۳ فروردین در گالری ساربان افتتاح شد. جوزپه‌باریلارو متولد ١٩٨٨ در کاتانزارو و فارغ‌التحصیل از مدرسه هنر سن‌جوانی‌این‌فیوره و آکادمى هنرهاى زیبای‌کاتانزارو است. سوزاندن چوب، شکافتن و کندن پوست آن و پوشاندن با اکرلیک سوخته براى نشان دادن روح، جان و گذشته پیکر برجا مانده، از تکنیک‌های این هنرمند در ارائه‌ آثارش است.

ایوان بیسولی کیوریتور این نمایشگاه در بخشی از استیتمنت آن آورده‌است: گاه پیش مى‌آید که اثر یک نقاش جوان، به واسطه تکنیک یا جزئیاتى خاص، بیننده را به هنرمندى در گذشته ارجاع دهد. اما نقاشى‌هاى باریلارو فقط به این نگاه خلاصه نمى‌شود. توانایى وى در به تصویر کشیدن سلسله عواطف، مخاطب را به گستره پهناورى از جهان می‌کشاند. ویژگى بارز کار او در توانایى‌اش براى بیان این عواطف نهفته است؛ شیوه‌اى که به عمیق‌ترین شکل، امکان نمایش احساسات را به هنرمند مى‌دهد. در "هویت اشکال" حاصل الهام نقاش جوان ایتالیایى و مهارت او براى مواجه کردن ما با عمق اثرش به صورتى بداهه به هم مى‌رسند. همچنین مى‌توان هماهنگی میان باریلارو با خصایص گوتیک آثار نویسنده آلمانى، ارنست تئودور آمادئوس هافمن را به ویژه در مجموعه "قطعات شبانه" (١٨١٦-١٨١٧م) مشاهده کرد.

این نویسنده، نقاش و موسیقى‌دان آلمانى با رمان‌هاى پرباری که به واسطه حزن و اندوهى عمیق به دل‌ها نفوذ مى‌کرد این توانایى را داشت که با کلام خود انسان ذاتاً محدود و منزوى را به تصویر بکشد؛ مسائلى که این دو-باریلارو و هافمن- مطرح مى‌کنند به سنتزى تمجیدآمیز از هویت روایى آن‌ها بدل مى‌گردد.

این افتتاحیه با استقبال هنرمندان و هنردوستان زیادی همراه شد.

اکبر نیکان‌پور نقاش، تصویرساز و استاد باسابقه‌ دانشگاه درباره آثار جوزپه باریلارو گفت: این نقاش عناصر و چیدمان را در تابلوها خوب جای‌گذاری کرده و رنگ‌ها را خوب می‌شناسد، ذهنیت خلاقی دارد و حرکت ذهن او پروسه‌ کارش را شکل داده. با مشاهده‌ آثارش می‌توان دریافت نگاه تزیینی به کارها ندارد، فیگورهای طراحانه‌ خود را دارد و استایل اگاهانه نقاش را در آنها می‌توان دید. واقعیت این است که آثار فیگوراتیوی که در ذهن خود طراح شکل می‌گیرند و از ذهنیت شخصی او می‌آیند دارای اهمیت است. در آثار این نقاش جوان نیز حضور انسان در قاب‌ها، تکنیک طراحی و رنگ‌گذاری او قابل تامل است.

عمار عیسی‌پور طراح‌ گرافیک و مدرس نیز که در روز افتتاحیه از آثار نمایشگاه بازدید کرد گفت: جرئت، هیجان و تخریبی که در این تابلوها هست ویژگی مهم کار این نقاش است. باریلارو به جرئت توانسته در فرم دست به تخریب بزند و از مواد و متریال به خوبی استفاده کرده است. پرزنتیشن کارها و ترکیب حجم و نقاشی کنار هم نیز انتخاب هوشمندانه‌ای در چیدمان آثار بوده‌است. نکته‌ قابل‌توجه و تحسین‌برانگیز در شیوه‌ کارکردن جوزپه‌ باریلارو این است که توانسته این تعداد کار را در فاصله یک ماه خلق کند.

همچنین احسان ارجمند دیگر هنرمند نقاشی که در روز افتتاحیه به نمایشگاه آمده بود گفت: تابلوها از دید آبستره‌ آثار، برخوردی که با چوب دارد و بافت‌هایی که با رنگ‌ها شکل‌گرفته‌اند، نگاه نویی در خود جای‌داده‌اند. از لحاظ محتوایی هم می‌توان دو شیوه‌ برخورد با اثر را در کارها دسته‌بندی کرد، یکی دید کاملا آبستره که کمتر می‌توان روایتی برای آن یافت و در واقع برای آنها فرم مد نظر نقاش بوده، تعداد دیگری از کارها نیز به‌نظر می‌رسد ارجاعات آیینی دارند و می‌توان ردپای روایت را در آنها دنبال کرد.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۲ اردیبهشت در گالری ساربان ادامه‌دارد. علاقمندان برای تماشای آثار می‌توانند همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها به گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌ی غربی، نبش یوسفی، پلاک ۱۳۰ مراجعه کنند.