سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هانیه محسنی‌زاده از فعالان حوزه طراحی و ساخت زیورآلات و جواهرات که در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس هنرآنلاین، کاندیدای اثر برگزیده بود، درباره روند فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این حوزه در این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: رشته تحصیلی من در دوره دبیرستان و دانشگاه گرافیک بود و از ترم 5 دانشگاه بود که به حوزه طراحی و ساخت جواهرات علاقه‌مند شدم.

او با اشاره انجام مطالعات گسترده در زمینه مبانی طراحی و ساخت جواهرات گفت: این رشته در ایران بسیار نوپا است و معدود دانشگاه‌هایی هستند که فرصت تحصیلات آکادمیک در این زمینه را فراهم می‌کنند.

محسنی‌زاده به بازار حاکم بر این عرصه در کشور اشاره کرد و گفت: بازار گسترده‌ای در این بخش وجود دارد، اما به دلایل مختلف ازجمله نبود امکانات آموزشی و نیاز مبرم به سرمایه اقتصادی در بحث آموزش و تأمین ملزومات، جمعیت جوان فعال در این حوزه قابل قیاس با فعالان عرصه طراحی پارچه و لباس نیست و به همین دلیل افراد با حضور مستمر یک‌ساله و تلاش می‌توانند ظرف یک سال، هزینه‌های آموزش را بازگردانند و به کسب درآمد رسند.

این طراح و سازنده جواهرات در ادامه گفت: البته فعالیت در حوزه زیورآلات و به‌ویژه جواهرات، فعالیت در یک هنر صنعت است و باید محدودیت‌های ساخت را در طراحی جواهرات مورد توجه قرار دهیم.

او اذعان داشت: عرصه طراحی و ساخت زیورآلات به‌ویژه در قالب‌های مفهومی بسیار نوظهور است پس طراحان باید بر این مهم اذعان داشته باشند که طرحشان قابلیت ساخت داشته باشد.

محسنی‌زاده بر لزوم توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی در حوزه جواهرات اشاره و تصریح کرد: همان اندازه که در زمینهٔ طراحی لباس قادر به الهام گرفتن از طبیعت پیرامون خود هستیم، این روند در عرصه طراحی و ساخت جواهرات هم قابل انجام است و تمام موتیف‌ها و المان‌های ایرانی می‌توانند دستمایه طراحی جواهرات قرار گیرد.