سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، ناصر حبیبیان نویسنده و پژوهشگر، درباره این مجموعه به هنرآنلاین گفت: پس از آماده‌سازی 26 جلد از فرهنگ جامع "تماشاخانه‌های ایران" با همکاری غزال رحمان‌پور، 10 جلد آن توسط انتشارات نمایش به چاپ رسید. پنج جلد آن نیز ممکن است به سی‌ودومین نمایشگاه بین‎المللی کتاب برسد. باقی مجلدهای آن نیز به مرور منتشر خواهد شد.

او با یادآوری این موضوع که بیست و دو جلد این فرهنگ به صورت نسخه الکترونیکی در بخش پرتال استان‌های سایت ایران تئاتر قابل مطالعه است، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند تا قبل از چاپ کاغذی به صورت آنلاین از این نسخه‌ها استفاده کنند و اطلاعات لازم را بدست آورند.  

حبیبیان با بیان این که هر جلد از کتاب‌ها به یک استان اختصاص دارد، اظهار داشت: باید به 31 جلد برسیم تا تمام استان‌ها را دربربگیرد. ولی متاسفانه در آستانه جلد 26 به دلیل پاره‌ای از مشکلات این پژوهش متوقف شد و نتوانستم پروژه سفر به استان‌ها جهت شناسایی سالن‌ها را ادامه دهیم.

او با این توضیح که در فرهنگ جامع "تماشاخانه‌های ایران"، اطلاعات در دو بخش اطلاعات تصویری و اطلاعات فنی پی گرفته شده، تصریح کرد: در این فرهنگ چند جلدی به صفر تا صد تماشاخانه‌ها پرداختیم. در تحقیقات به ساختاری رسیدیم که شامل چند بخش می‌شود مثلا در هر سالن نمایشی، یک بخش مربوط به اطلاعات تصویری از بخش‌های مختلف سالن است از جمله صحنه، سقف، جایگاه تماشاگران، پشت صحنه سالن و سالن انتظار. یکسری اطلاعات تشریحی است که به اطلاعات فنی برمی‌گردد از تاریخچه، آدرس و تلفن که جغرافیای سالن را معرفی می‌کند. این اطلاعات فنی سالن، شامل ابعاد، اندازه‌ها از ارتفاع، عمق صحنه، طول و عرض صحنه، تعداد صندلی‌های بالکن به انضمام نقشه هر سالن می‌شود.

او با اظهار تاسف از ضعیف بودن زمینه پژوهش به ویژه پژوهش‌های کاربردی در زمینه هنر و تئاتر، ادامه داد: این بررسی‌ها برای هنرمندان و سیاست‌گذاران جنبه کاربردی دارد از این نظر که وقتی گروه‌های تئاتر و موسیقی می‌خواهند از شهری به شهری بروند و یا در ایام جشنواره‌ها اجرا داشته باشند اطلاعات سالن را در اختیار دارند و می‌دانند عمق، ابعاد و اندازه هر سالن چقدر است. به همین جهت فرهنگ جامع "تماشاخانه‌های ایران" می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

کتاب جامع فرهنگ "تماشاخانه‌های تهران از 1274 تا 1389" نیز با همکاری ناصر حبیبیان و محیا آقاحسینی منتشر شده است. این اثر از مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان به چاپ رسیده است.