سرویس تجسمی هنرآنلاین: علیرضا بخشی، هنرمند خوشنویس برگزاری همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم را اقدامی در راستای بررسی تخصصی خط ثلث و نسخ دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در همایش پیشینه و ابعاد نظری همایش کتابت قرآن کریم، هنرمندان، اساتید و متخصصان برجسته کشور ترکیه و یمن حضور دارند تا بتوانیم فضل مشترک کار خوشنویسان ایران و این کشورها را در حوزه قرآن و خط نسخ و ثلث به دست آوریم.

او افزود: سخنرانی‌های این همایش در راستای افزایش هم‌افزایی و تعامل هنرمندان خوشنویس این کشورها، بسیار مؤثر و مهم است.

رئیس سابق انجمن خوشنویسان قم تصریح کرد: من در این همایش درباره هندسه پنهان در خط نسخ سخنرانی داشتم؛ زیرا این خط یک پیشینه هزارساله دارد که از نیمه قرن سوم هجری وضع می‌شود و بیش از هزار سال توسط خوشنویسان در دوره‌های مختلف تاریخی ادامه پیدا می‌کند.

بخشی خاطرنشان کرد: بیشترین کاربرد خط نسخ در حوزه کتابت قرآن کریم است که امروزه با یک سری خلاقیت‌های نوین کاربردهای دیگری پیدا کرده است. خط ثلث نیز نمونه دیگری است که بیشتر در کتیبه بناهای مذهبی و تاریخی، کاربرد دارد و برای تصویر آیات و روایات قرآنی و به عنوان تزئینات در معماری اسلامی به کار برده شده است.

بخشی تأکید بر داشته‌های هنری ایران را مهم‌ترین دستاورد این همایش دانست و گفت: بزرگ‌ترین نتیجه این همایش استفاده هنرمندان از تجربیات یکدیگر و تعامل با هنرمندان دیگر کشورهاست.

او ادامه داد: هنرمندان حاضر در این همایش از جمله چهره‌های مهم و تأثیرگذار خوشنویسی در جهان هستند، بنابراین آشنایی این اساتید و چهره‌های شاخص با هنر، تاریخ و فرهنگ ایران می‌تواند جایگاه و عیار هنرمندان ما را نشان دهد و فضای تخصصی‌تری را در این رشته ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم، با حمایت مدرسه اسلامی هنر از 22 الی 24 فروردین ماه در حسنیه الزهرا تهران برگزار شد.