سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سیمین و فرزان" به نویسندگی و کارگردانی فهیمه عابدینی از 18 فروردین‌ماه ساعت 20 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. این اثر نمایشی پیش از این در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک اجرا شده است. بازی‌سازان این نمایش عروسکی، فهیمه عابدینی و صادق صادقی‌پور هستند.

فهیمه عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: متن این اثر براساس منظومه "روسلان و لیودمیلا" نوشته آلکساندر پوشکین نوشته شده است. پوشکین این منظومه را در سن 19- 20 سالگی نگاشته است. با توجه به اینکه علاقمند بودم تئاتری روایی در قالب نمایش عروسکی کار کنم به دنبال نمایشنامه‌ای بودم که حاوی اتفاقات متفاوتی باشد.

او در ادامه افزود: از آنجا که بسیار به افسانه‌ها علاقه دارم، ترجمه انگلیسی منظومه "روسلان و لیودمیلا" را پیدا کرده و در برگردان، آن را ایرانیزه کردم. پس از مذاکرات و گپ و گفت‌هایی با طراح و سازنده عروسک نمایش، قرار بر این شد تا نمایشنامه را براساس کتاب‌های چاپ سنگی دوره قاجار بنویسم.

این کارگردان با بیان اینکه پس از اینکه طراحی‌های این اثر انجام شد، جنبه‌های ایرانی متن نیز تقویت شد، عنوان کرد: منظومه پوشکین به نوعی اشتراکاتی با افسانه‌های مناطق شمالی ایران دارد و داستان آن درباره شب عروسی سیمین و فرزان است که به ناگهان سیمین در این شب ناپدید می‌شود. فرزان و چند خواستگار دیگر سیمین به دنبال او می‌گردند و مسابقه‌ای را ترتیب می‌دهند که هر کس او را زودتر پیدا کند به سیمین خواهد رسید.

عابدینی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "سیمین و فرزان" خاطرنشان کرد: از جایی که علاقمند به نمایش‌های روایی ایرانی چون نقالی و پرده‌خوانی هستم بر این اساس این اثر تلفیقی از تئاتر عروسکی و روایی است. سبک عروسکی این نمایش تاپ تیبل یا رومیزی است و نوع عروسک‌ها کاغذی است.

او درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی یادآور شد: از آنجا که در نظر داشتم طراحی‌ها یادآور تصاویر کتاب‌های سنگی باشد، سعی‌ام بر آن بود که طراحی صحنه شبیه به کتاب باشد. عروسک‌ها دو بعدی و صحنه نیز دو بعدی است. در طراحی صحنه بُعد رو به تماشاگر را تقویت کرده و مابقی ابعاد را ضعیف‌تر در نظر گرفتیم و صحنه مانند چارچوبی است و اتفاقات نمایش در چارچوب و دو اتاقک می‌گذرد که دو نوازنده نمایش در اتاقک‌ها قرار دارند.

عابدینی درباره موسیقی این نمایش تصریح کرد: موسیقی در این نمایش از علایق ما بود و به نوعی علاقمند به تلفیق موسیقی‌های کمتر استفاده شده با این اثر عروسکی بودم. دستگاه‌های موسیقی با اندک تغییراتی به صورت موجز و کوتاه نواخته می‌شود. در نمایش قطعات کوتاهی از محمود کریمی و چند قطعه کوچک از درویش خان و حسین علیزاده به صورت مینی‌مال استفاده شده است.  

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش برای اجرا در جشنواره تئاتر عروسکی 4 ماه و به منظور اجرای عمومی حدود یک ماه به طول انجامید، درباره تغییراتی که این نمایش به نسبت اجرا در جشنواره دارد، عنوان کرد: معمولا آثار نمایشی در مدت زمان کوتاهی برای اجرا در جشنواره آماده می‌شوند از آنجا که برای اجرای عمومی فرصت کافی داشتیم به ظرایف، بیشتر توجه کردیم و تصویرسازی چاپ سنگی در نمایش به پیشنهاد طراحان بیشتر شد. از بازخوردهای مخاطبان و اساتید در اجرای جشنواره استفاده کرده و نمایش را بر این اساس روی صحنه آوردیم.  

فهیمه عابدینی در پایان صحبت‌هایش گفت: یکی از مشکلات نمایش عروسکی برای بزرگسالان این است که این گونه نمایشی مخاطب جدی ندارد و تماشاگر آن محدود است. تئاتر عروسکی بزرگسال در سراسر دنیا بسیار اهمیت دارد و آثار بسیار درخشانی در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌آید. امیدوارم تماشاگران تئاتر به تماشای این ژانر نمایشی بنشینند، آن را تجربه کرده و نظرات‌شان را بگویند.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: نوازندگان: آرش لطفی و مانا جوادی،  طراحی و ساخت عروسک: رفعت هاشمی سی‌سخت و مرضیه سرمشقی، طراحی دکور: بابک جوانمرد و صادق صادقی‌پور، اجرا: بابک جوانمرد، طراحی و اجرای صحنه‌ها: رفعت هاشمی سی‌سخت، دستیار کارگردان: امیرحسین بلوری، طراحی نور: صادق صادقی‌پور، عکس: مسعود خلج زاده و روابط عمومی: زهرا شایانفر.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.