سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، رمان "بلیدرانر؛ آیا اندروئیدها خواب گوسفندهای الکتریکی می‌بینند" نوشته‌ فیلیپ کی. دیک، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ ادبیات علمی‌تخیلی محسوب می‌شود.

"بلیدرانر؛ آیا اندروئیدها خواب گوسفندهای الکتریکی می‌بینند" سال 1968 منتشر شد و ریدلی اسکات سال 1982، فیلم "بلیدرانر" را براساس آن ساخت. همچنین سال 2017 اقتباسی دیگر از همین رمان با نام "بلیدرانر 2049" به ‌کارگردانی دنی ویلنوو ساخته شد که چند جایزه‌ اسکار برد و مورد استقبال مردم سراسر جهان قرار گرفت. بسیاری از آثار فیلیپ کی.دیک در سینما مورد استقبال قرار گرفته‌اند و او نزد اهالی سینما، نویسنده‌ای محبوب و شناخته ‌شده است.

کی. دیک 44 رمان و بیش از یکصد داستان کوتاه در کارنامه‌ خود دارد که به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند. این نویسنده متولد 1928 در شیکاگوی آمریکاست و سال 1982 در همین کشور درگذشته است.

او اولین رمانش را سال 1955 منتشر کرد که آغازی بود بر انتشار مجموعه‌ای از رمان‌های علمی‌تخیلی با رگه‌های سیاسی و فلسفی که او را به نویسنده‌ای مشهور بدل کردند و بسیاری از جوایز ادبی این ژانر از جمله هوگو و نبولا را برایش به ارمغان آوردند.

این رمان ماجرای پس از یک جنگ جهانی را روایت می‌کند که کره‌ زمین در حال زوال است و تقریبا همه‌ جانورانش منقرض شده‌اند. افراد باقی‌مانده بر زمین جانوران الکتریکی خانگی نگه می‌دارند که کاملا شبیه جانوران واقعی‌اند. یکی از خطراتی که همین زندگی ناخوش روی زمین را تهدید می‌کند، اندروئیدهایی‌اند که از دیگر سیارات قاچاقی به زمین فرار کرده‌اند. یکی از وظایف اصلی پلیس شکار و نابودی همین اندروئیدهاست. جمعی کوچک از اندروئیدهای پیشرفته که از مریخ گریخته‌اند مشکلاتی برای پلیس ایجاد کرده‌اند و یکی از شکارچیان پلیس (جایزه‌بگیرها) به نام "ریک دیکارد" که زندگی خانوادگی ناشادی دارد مامور شکار این گروه می‌شود و چند بار تا آستانه‌ مرگ می‌رود. او رویای خریدن یک بز واقعی را دارد و...

در بخشی از رمان "بلیدرانر؛ آیا اندروئیدها خواب گوسفندهای الکتریکی می‌بینند"، می‌خوانیم: "فضولی نمی‌کرد. حداقل نه به‌اندازه‌ آن‌ها. همسایه‌هایش، که کار و زندگی‌شان شده بود سر درآوردن از کارهای واقعی گوسفند او. بی‌ادبانه‌تر از این کار دیگر نبود. گفتن این‌که "گوسفند شما مصنوعی است، قربان؟" زیر پا نهادن آداب اجتماعی بود و کاری به‌مراتب ناپسندیده‌تر از پرس‌و‌جو از این‌که آیا دندان‌ها، مو یا فلان اندام درونی یک شهروند مال خودش است یا مصنوعی".

رمان "بلیدرانر؛ آیا اندروئیدها خواب گوسفندهای الکتریکی می‌بینند" نوشته‌ فیلیپ کی. دیک در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 33هزار تومان توسط نشر نیماژ روانه بازار کتاب شده است.