به گزارش هنرآنلاین، دبیرخانه جایزه مهرگان اعلام کرد بنا به درخواست گروهی از نویسندگان و ناشران ایرانی مقیم خارج از کشور، مهلت ارسال آثار برای شرکت در اولین دوره جایزه مهرگان ادب خارج از ایران را تا تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۹ برابر با ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ تمدید کرده است.

در خبر دبیرخانه جایزه آمده است: مهرگان به عنوان قدیمی‌ترین جایزه خصوصی ایران، هم‌زمان با سومین دهه فعالیت خود اولین دوره جایزه مهرگان ادب خارج از ایران را برای انتخاب بهترین رمان  و بهترین مجموعه داستان کوتاه چاپ‌شده در خارج از ایران برگزار می‌کند.

این جایزه به آثاری که چاپ اول آن‌ها به زبان فارسی در سال‌های  ٢٠١٧ و ٢٠١٨ میلادی به صورت نسخه چاپی یا الکترونیک منتشر شده است تعلق می‌گیرد. پنج نفر از منتقدان و نویسندگان شناخته‌شده ایرانی که در خارج از کشور اقامت دارند هیات داوران نخستین دوره این جایزه را تشکیل می‌دهند.

ناشران یا نویسندگان برای شرکت در جایزه مهرگان ادب خارج از ایران، لازم است فایل الکترونیک (pdf) کتاب‌های خود را به ایمیل دبیرخانه جایزه مهرگان ادب (mehreganprize@gmail.com) ارسال کنند. در صورتی که فایل الکترونیکی اثر در دسترس نباشد، ارسال نسخه چاپی با هماهنگی دبیرخانه جایزه امکان‌پذیر خواهد بود. پس از دریافت فایل کتاب‌ها و تطبیق تاریخ انتشار آن‌ها با بازه زمانی اولین دوره جایزه به فرستنده اعلام وصول خواهد شد.

با توجه به این‌که نشر آثار در خارج از ایران عموما به صورت الکترونیک انجام می‌شود، ارسال فایل اثر از سوی نویسنده یا ناشر به معنای پذیرش حق دبیرخانه جایزه برای انتقال اثر به داوران خواهد بود. این نکته به کلیه نویسندگان و ناشرانی که تا کنون آثار خود را به دبیرخانه جایزه مهرگان ارسال کرده‌اند نیز یادآوری شده است. بدیهی است رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار همواره به عنوان یک اصل مهم مورد توجه دبیرخانه و داوران جایزه مهرگان بوده است.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه مهرگان که قبلا بیستم مارس  ٢٠١٩ (۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷) اعلام شده بود، تا تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۹ (۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸) تمدید شده است.

همچنین سومین گزارش دبیرخانه جایزه مهرگان ادب نیز به این شرح منتشر شده است: دبیرخانه جایزه مهرگان بنا به درخواست گروهی از نویسندگان و ناشران ایرانی مقیم خارج از کشور، مهلت ارسال آثار برای شرکت در اولین دوره جایزه مهرگان ادب خارج از ایران را تا تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۹ برابر با ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ تمدید کرد.

مهلت ارسال آثار برای بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب داخل ایران و پانزدهمین دوره جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست تغییری نداشته و در ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ خاتمه می‌یابد.

فهرست ۴۲ رمان نامزد دریافت جایزه مهرگان طلایی (برگزیده برگزیدگان بیست دوره جایزه مهرگان ادب) نیز در گزارش قبلی منتشر شده است.

دبیرخانه جایزه به نقل از علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان اعلام کرد، بررسی آثار در هیات‌های داوری جایزه در بخش‌های مهرگان علم و ادب در ایام تعطیلات نوروز نیز ادامه داشته است و پس از خاتمه مهلت ارسال آثار، از نیمه دوم خردادماه ۱۳۹۸ نشست‌های اقناعی داوران در بخش‌های مختلف جایزه به تدریج آغاز خواهد شد.

جایزه مهرگان ادب به روال دو دهه گذشته به رمان‌ها و مجموعه داستان‌های منتشر شده در داخل ایران و جایزه مهرگان ادب خارج از ایران به رمان‌ها و مجموعه داستان‌های فارسی که به صورت چاپی یا الکترونیک در خارج از ایران انتشار یافته‌اند، تعلق می‌گیرد.

جایزه مهرگان علم (علم برای همه) نیز به نویسندگان کتاب‌های علمی به زبان ساده، تشکل‌های مستقل زیست‌محیطی و چهره‌های برتر این عرصه تعلق می‌گیرد.

اسامی داوران در بخش‌های مختلف جایزه مهرگان در گزارش‌های قبلی دبیرخانه منتشر شده است. داوران جایزه مهرگان ادب خارج از ایران و یک داور از جمع داوران جایزه مهرگان طلایی که اسامی آن‌ها تاکنون اعلام نشده، متعاقبا معرفی خواهند شد.