سرویس معماری هنرآنلاین: سیروس باور، توجه به روند دنیای مدرن را امری ضروری دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: متأسفانه ما در کشورمان ابتکار عمل نداریم، به همین خاطر با وجود اینکه منابع غنی و خوبی در زمینه مواد و مصالح اولیه ساختمان‌سازی داریم، اما عیناً به کپی کردن و استفاده از روند کار کشورهای خارجی می‌پردازیم درحالی‌که امکان رشد موجود است؛ اما یقیناً برای اعمال و ایجاد تغییر در این عرصه، اختراع و تغییر در روند اجرایی یک نیاز اساسی است که به آن توجهی نشده است.

او افزود: امروزه می‌بینیم که در بسیاری از ساختمان‌ها نماسازی‌ها تغییر کرده و عموماً از قطعاً آلومینیومی استفاده می‌شود. درحالی‌که این مواد آلومینیومی به مرور زمان در اتصالات و نما دچار زنگ‌زدگی شده و از بین می‌روند؛ با این وجود بسیاری از افراد نمی‌دانند که نباید از این‌گونه متریال در ایران استفاده کرد.

بنیان‌گذار درس تاریخ معماری مدرن و آتلیه شهرسازی در دانشکده معماری دانشگاه ملی ایران تصریح کرد: به طور حتم برای رشد و توسعه در ارکان مختلف کشور به خصوص بخش‌های شهری و معماری باید تغییر و تحولاتی را در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم و از حوزه‌های سنتی بگذریم.

باور خاطرنشان کرد: در مدرنیسم همیشه حرکت به سوی جلو و آینده است بنابراین برای رشد و توسعه نیازمند حرکت‌های نوآورانه، پژوهش و اختراع منطبق با شرایط کشور خودمان هستیم.

او درباره دلایل عدم شکل‌گیری روندی متناسب توسعه در عرصه معماری، گفت: متأسفانه هنوز در کشور ما دیدگاه مناسب برای رشد و توسعه در بخش‌های مختلف از جمله معماری شکل نگرفته است؛ زیرا این مسئله نیازمند آموزشی متناسب و هوشمندانه، دانش و برنامه‌ریزی‌های متعددی است که متأسفانه هنوز شرایط آن فراهم نشده است.

این معمار برجسته و مدرس دانشگاه تأکید کرد: اگر سیستم و دولت در کشور مدرن نیاندیشند، قطعاً تغییر در حوزه معماری امکان‌پذیر نخواهد شد.

باور درباره بحران‌های اخیر و فاجعه سیل در کشور، گفت: سیل و خسارات ناشی از آن در بخش‌های مختلف کشور، دلایل گوناگونی داشت که نمی‌توان هیچ‌کدام را با معماری مرتبط دانست زیرا بخشی از این مشکلات ناشی از عدم توجه به فضای زیست و طبیعت و ارتباط ارکان مختلف مدیریتی است.