سرویس سینمایی هنرآنلاین: احسان علیخانی مجری و تهیه‌کننده جوانی است که با ساخت برنامه‌هایش نشان داده رگ خواب مخاطب را در دست دارد و می‌داند باید چه برنامه‌ای تولید کند تا مخاطب تا انتهای برنامه پای گیرنده بنشیند.

او که برنامه موفق "ماه عسل" را پس از چند سال تولید پشت سر گذاشت و رسما در پنجمین دوره جشنواره جام جم اعلام کرد ساخت آن به پایان رسیده و دیگر ادامه نخواهد داد، به سراغ ساخت یک برنامه جدید دیگر رفت، برنامه‌ "عصر جدید" که از سال گذشته آغاز شد و حتی تبدیل به ویژه‌برنامه تحویل سال نو شد. علاوه بر این در ایام نوروز نیز جزو برنامه‌های ویژه شبکه سه سیما بود که هر شب به روی آنتن رفت و مخاطبان را با خود همراه کرد.

هرچند این برنامه کشف علیخانی نیست و سال‌هاست در کشورهای مختلف روی آنتن فرستاده می‌شود، اما علیخانی تلاش کرده است این برنامه را ایرانیزه کرده و به پخش برساند.

اما نکاتی در "عصر جدید" وجود دارد که نباید از آن غافل شد. همان‌طور که اشاره شد سبک و سیاق این برنامه کاملا نسخه کپی شده از نسخه بین‌المللی آن است و اشکالی هم در آن دیده نمی‌شود، اما باید دید آیا ویژگی‌های یک برنامه خوب در این برنامه دیده می‌شود یا خیر؟

یکی از نکاتی که باید مورد توجه واقع شود بحث انتخاب داوران است. این که داوران این برنامه بر چه مبنایی انتخاب شدند نکته بسیار حائز اهمیتی است. امین حیایی، سید بشیر حسینی، آریا عظیم‌نژاد و رویا نونهالی ترکیبی از داوران را تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد در رای دادن تا حدودی متاثر از یکدیگر هستند و در بسیاری از موارد حتی احساسی برخورد کرده و قضاوت عادلانه‌ای انجام نداده‌اند. یا بهتر است بگوییم بسیاری از موارد داوری آن‌ها جنبه علمی و آکادمیک ندارد وبیشتر بر مبنای سلیقه بوده است و حتی داوران در دفاع از رای خود نتوانسته‌اند نکات علمی را بیان کنند.

از نکات دیگری که این روزها بسیار به آن خرده گرفته شده است، بحث حضور استعدادهای جوان است. قرار است این برنامه کشف استعداد کند و عرصه‌ای باشد برای نمایش و ظهور و بروز این افراد اما در چند برنامه ویژه نوروز نشان داده شد که این امر خیلی هم در برنامه مورد توجه واقع نشده است. برخی از افرادی که به عنوان استعداد جوان به روی صحنه برنامه عصر جدید آمدند قهرمان ملی هستند یا در عرصه‌های هنری چهره‌های شناخته شده‌ای هستند و خودشان فضا برای دیده شدن دارند. حال سوال اینجاست که چرا وقتی یک قهرمان در عرصه بین‌المللی حائز مقام و مدال جهانی شده است باید به عنوان یک استعداد کشف شود؟ مگر او مدال جهانی به دست نیاورده است و دیده نشده است؟ این برنامه باید فضا و امکانی برای دیده شدن استعدادهای خاص و خارق‌العاده ایجاد کند و از سوی دیگر این امکان فراهم شود تا آن‌ها بتوانند استعدادشان را بروز و ظهور دهند و از آن‌ها استفاده شود.

علیخانی هرچند توانسته است تا اینجا دل مخاطبان عام را بدست آورد و حتی گاهی دعواها به فضای مجازی نیز کشیده شد، اما باید دید آیا با همین روند قصد دارد مسیر را به جلو ادامه دهد یا خیر؟ تدبیر و سیاست این مجری وتهیه کننده جوان در فصل بعدی تا چه اندازه نسبت به فصل اول تغییر خواهد کرد؟