به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مدرسه اسلامی هنر، حجت‌الاسلام والمسلمین دکترسیدمحمدحسین نواب ریاست مدرسه اسلامی هنر در این نشست، گفت: این مرکز در طول سال‌های گذشته در هنرهای گوناگون ورود داشته و اهداف ذاتی این مرکز در حوزه هنر، بررسی ابعاد نظری و حکمت هنر در اقسام گوناگون آن بوده است.

او توضیح داد: با توجه به پایش فضای هنر خوشنویسی به عنوان قدیمی‌ترین هنراسلامی، توجه به مباحث پژوهش این هنر، مهم‌ترین نکته مغفول بوده است. با بررسی‌های مدرسه در طول سال‌های گذشته مراکز رسمی فعال در حوزه خوشنویسی همچون انجمن خوشنویسان ایران، مرکز دارالکتابه، سازمان اوقاف، حوزه هنری و دیگر نهادها با تلاشی ستودنی در پی بسط آموزش و ترویج و خلق آثار خوشنویسی بوده‌اند. این در حالی است که تاکید بر پژوهش در این حوزه می‌تواند تکمیل کننده فعالیت‌های نهادهای همکار محسوب شود و فعالیتی مجزا و غیرقابل رقابت در این زمینه محسوب می‌شود.

دکتر نواب در ادامه با بیان نحوه ورود مدرسه اسلامی هنر به مقوله خوشنویسی اظهار داشت: رویکرد این مدرسه در مورد هنر خوشنویسی، کاملا آکادمیک بوده و در همین راستا دعوت از محققان و اساتید این هنر جهت تالیف و تدوین مجموعه‌های تحقیقی در زمینه هنر خوشنویسی در صدر اهداف این مرکز قرار دارد.

رئیس موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، پژوهش‌های مرتبط با هنر خوشنویسی مورد نظر این مدرسه را در سه زمینه گوناگون دسته بندی کرد و ادامه داد: زمینه اول شامل احیای بخشی از میراث خوشنویسی خطوط قرآنی ایران بزرگ خواهد بود که تاکنون به صورت مدون به آن پرداخته نشده است. زمینه دوم تدوین مجموعه‌های تحلیل و آنالیزی از خطوط قرآنی به منظور سهولت آموزش و انتقال تجارب به نسل‌های آتی است.

او سومین زمینه پژوهشی در باب هنر خوشنویسی را تدوین مجموعه‌هایی پیرامون حکمت هنر خوشنویسی دانست تا در نتیجه‌ آن زمینه ساز نگرشی نو به این هنر قدسی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه فعلی خطوط قرآنی را مرهون انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: با حمایت بیشتر جمهوری اسلامی از هنر خوشنویسی و خطوط قرآنی، دوران فطرت این خطوط به سر آمد و با عنایت خداوند متعال، اساتید بزرگی ظهور کردند و با تلاش بی وقفه، اکنون نسلی نو از خوشنویسان مطرح در زمینه خطوط قرآنی به بالندگی رسیده‌اند و گام‌هایی چند تا احیای دوباره جایگاه واقعی ایران در زمینه خطوط قرآنی باقی‌ نمانده است و با تلاش و همدلی بیشتر و با حمایت از این نسل نو، می‌توان انتظار روزهای شکوفایی بیشتر را داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، ورود آکادمیک این مرکز به مقوله هنر خوشنویسی و نیاز وجود تشکیلاتی مجزا برای پی‌گیری این مسایل را دلیلی عنوان کرد که سبب شد با موافقت هیات امنای این مرکز، مدرسه کتابت قرآن کریم تاسیس شود.

او افزود: برگزاری همایش "پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم" با حمایت مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، از 22 تا 24 فروردین 98 در مجتمع امام خمینی(ره ) به عنوان گام اول فعالیت‌های این مدرسه به شمار می‌رود.

رئیس موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی با بیان این نکته که برگزاری این همایش در واپسین روزهای سال گذشته مورد توافق مدرسه و مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است، تصریح کرد: به دلیل فشردگی برنامه‌ها و کمبود زمان، با دعوت از تعدادی پژوهشگران داخلی و خارجی بر اساس طرحی کلی، مجموعه مباحثی توسط پژوهشگران مدعو به صورت سخنرانی مطرح خواهد شد و ان شاالله پس از برگزاری همایش با پیاده سازی و ویرایش ارائه‌ها، این مجموعه به صورت رسمی به انتشار خواهد رسید. در گام‌های بعدی نیز طبق روندی آکادمیک، ابتدا با ارائه فراخوان کلیه پژوهشگران این زمینه دعوت به همکاری می شوند و پس از بررسی طرح‌های دریافتی و همچنین تایید اعضای هیات علمی، نسبت به برگزاری همایش اقدام خواهد شد.