سرویس سینمایی هنرآنلاین: سیدعلی هاشمی کارگردان عرصه سینما و تئاتر در سال 97 با ساخت فیلم "زعفرانیه 14 تیر" به شکل جدی وارد حرفه فیلمسازی شد.

در این فیلم مهدی هاشمی، هنگامه قاضیانی، مسعود رایگان، نازنین بیاتی و لیندا کیانی به ایفای نقش می‌پردازند. "زعفرانیه 14 تیر" یک درام اجتماعی است و درباره یک خانواده پولدار سطح بالاست که یک اتفاق باعث بحرانی عجیب در خانواده می‌شود. کل فیلم در یک روز و در یک خانه اتفاق می‌افتد. این فیلم در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.

هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این اثر و وضعیت اکران آن گفت: درخواست پروانه نمایش برای فیلم داده‌ایم و درحال صحبت هستیم تا بعد از صدور پروانه نمایش بتوانیم درباره زمان اکران آن تصمیم بگیریم. همچنین قرار است این فیلم در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآید.

وی افزود: در حال حاضر دو فیلمنامه آماده دارم، یکی در ژانر جنگ و دفاع مقدس با نام "احلام" که جمیله دارالشفایی آن را نوشته است و دیگری "مات" که علیرضا محمودی آن را نوشته و یک بار هم برای آن پروانه ساخت گرفتیم ولی به دلیل نبود منابع مالی نتوانستیم کار را کلید بزنیم. این فیلم یک درام اجتماعی و عاشقانه است که در انزلی اتفاقات آن رخ می‌دهد. هر دو فیلمنامه را بسیار دوست دارم و برای هرکدام از آنها بتوانم سرمایه فراهم کنم، قطعاً آن را کلید خواهم زد. بسیار دوست دارم که فیلمنامه "احلام" را در ابتدا بسازم که نیازمند حمایت دولتی است و همین موضوع نیز کار را سخت کرده است.

هاشمی درباره این سختی کار توضیح داد: در حوزه جنگ و دفاع مقدس بیشتر دایره دوستان اندک است و از نظر سرمایه‌گذاران چه سازمان اوج و چه حوزه هنری، این دایره کوچکی است. اسامی افرادی که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند محدود هستند و دوستان حاضر به ریسک برای پذیرش اسامی جدید نیستند. در نتیجه من برای ساخت فیلمنامه‌ای که ساخت آن آرزویم است با مشکل مواجه هستم چرا که سرمایه گذار خصوصی نیز حاضر به چنین ریسکی نیست.

وی در ادامه درباره وضعیت کاری خود در یک سال گذشته اظهار کرد: سال 97 سال بدی برای من نبود. یک فیلم سینمایی ساختم و یک تئاتر به روی صحنه بردم و اگر در جشنواره اذیت نمی‌شدیم و راحت‌تر برخورد می‌کردند و فیلم به اکران در می‌آمد سال 97 بهتر نیز می‌شد. دوست داشتم "زعفرانیه 14 تیر" در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود و بازخورد دوستان را در آن فضا دریافت می‌کردم.

هاشمی همچنین درباره وضعیت سینمای ایران گفت: فیلم‌هایی که در جشنواره ملی فجر دیدم فیلم‌های خوبی نبودند و جشنواره اگر برایند سینمای ایران در یک سال باشد، جشنواره خوبی نبود. تعداد فیلم‌های خوب یک سال گذشته بسیار اندک بوده است.

این کارگردان در ادامه درباره برنامه‌های آتی خود نیز گفت: به نظرم سال 98 ماجرا سخت‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاری در سینمای ایران سخت شده است و بازگشت سرمایه نیز این سختی را دوچندان کرده است. بالا رفتن دستمزد بازیگران نیز مزید برعلت شده است و ارقام بسیار بالاست. در نهایت ساخت فیلم کار بسیار سختی شده، ضمن این که باید به بحث بازگشت سرمایه هم فکر کرد که خیلی این بخش برای سینمای اجتماعی وجود ندارد و در نتیجه متقاعد کردن سرمایه گذار و تهیه کننده تبدیل به یک کار دشوار شده است.

کارگردان نمایش "ماه درآب" در پاسخ به این سؤال که آیا قصد دارد کار جدیدی به روی صحنه ببرد، توضیح داد: اصولاً تئاترهایم مستقل هستند و چون خودم کار می‌کنم بازگشت مالی تئاتر برایم مهم نیست. مهم وجود یک نمایشنامه خوب است که وسوسه‌ام کند آن را به روی صحنه ببرم. شاید سال بعد این کار را انجام دهم ولی فعلاً ترجیحم حضور در سینماست.