سرویس معماری هنرآنلاین: علی‌اکبر نصرآبادی، هنرمند معمار بر لزوم توجه به قوانین و مقررات در حوزه ساخت‌وسازها تأکید کرد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ما امروز متولیان بسیاری را در حوزه تولید مسکن داریم که در بخش‌های مختلفی چون مهندسین مشاور، وزارت مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری و ... داریم، اما متأسفانه هنوز در عرصه معماری کشور افراد غیرمتخصصی فعال هستند که به بدنه این بخش صدمه وارد کرده‌اند.

او افزود: به دلیل حضور افراد غیرمتخصص، کشور ما آسیب‌های بسیاری را متحمل شده است زیرا عملاً با وجود قوانین مدون، نظارتی بر ساخت‌وسازهایی که عموماً توسط به اصطلاح بسازوبفروش‌ها انجام می‌شود، صورت نمی‌پذیرد؛ به همین خاطر ما شاهد آسیب‌های جدی شهرها  در اثر سیل و زلزله هستیم.

معمار "رزیدانس سفارت ایران در کانادا" تصریح کرد: باران، نعمت الهی است اما متأسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده که ما نتوانیم آب شیرین را به شکلی مناسب ذخیره‌سازی کنیم.

نصرآبادی، اجرای قوانین را راهگشای شرایط کنونی خواند و اظهار کرد: باید در راستای اصلاح وضعیت موجود، بینش و آگاهی تخصصی وجود داشته باشد. ما امروز قوانین مدون و تخصصی داریم اما متأسفانه مجریان خوبی برای اجرای این قوانین وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: شهرداران متولیان اصلی عرصه ساخت و ساز در شهرها هستند، بنابراین باید در این بخش شاهد تخصص در عرصه اجرا باشیم و توسط این بخش جلوی ساخت‌وسازهای انبوه و غیر اصولی گرفته شود اما متأسفانه چنین دیدگاهی را شاهد نیستیم.

این معمار ادامه داد: متأسفانه علی رغم قوانین شاهد هستیم که بسیاری از افراد، بدون توجه به مباحث ایمنی و اصول معماری در کنار مسیر رودخانه‌ها و در گسل‌های طبیعی ساخت و ساز می‌کنند، بنابراین در هنگام خطراتی چون سیل و زلزله آسیب‌هایی جدی را شاهد هستیم که تمام کشور را داغدار می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت که در چنین شرایطی مسئولان مسئول این فجایع هستند زیرا بسیاری از مردم عواقب این‌گونه ساخت‌وسازها را نمی‌دانند و این مسئولیت نهادهای شهری است که اطلاع و ممنوعیت ساخت‌وسازها را با استفاده از قوانین اعمال کند.

نصرآبادی افزود: امروز در بخش‌هایی چون رودهن و آبعلی شاهد هستیم که در بستر رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود و هیچ مسئولی مانع این نوع اقدامات نمی‌شود بنابراین ما در هنگام بحران‌ها شاهد فجایعی جدی هستیم.

او، حضور معماران و فارغ‌التحصیلان در بدنه سیاست‌گذاری شهری را ضروری خواند و گفت: باید فارغ‌التحصیلان و کارشناسان عرصه معماری در بدنه سیاست‌گذاری و اجرای قوانین حضور داشته باشند. در واقع ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که صرفاً معمار در بدنه ساخت و ساز حضور پیدا کنند تا علاوه بر افزایش سطح کیفی بناها، فضایی نیز برای کسب تجربه و آموزش معماران جوان فراهم شود و ساختمان‌سازی شکل تخصصی خود را به دست آورد.

این معمار خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز شاهد هستیم که بسیاری از معماران پایه یک، صرفاً طرح‌های سایر افراد را در ازای دریافت مبالغی امضاء می‌کنند و اساساً حضوری نمادین دارند. به همین خاطر من نزدیک به 5 سال است که پروانه نظام مهندسی خود را تمدید نکرده‌ام زیرا علاقه‌ای به امضاء فروشی ندارم و این کار را یکی از دلایل مهم در بحران‌های اخیر معماری می‌دانم.

نصرآبادی با اشاره به فاجعه سیل اخیر، گفت: اتفاقات تلخ اخیر باید عبرتی جدی برای مسئولان باشد تا یک روند جدی را در راستای اعمال قوانین دنبال کند. باید پروژه‌های موفقی چون شهرک اکباتان الگو قرار گیرد و بر اساس ضوابط و قوانین کار انجام شود زیرا توجه به زمینه و عوامل طبیعی از جمله الزامات قوانین ساخت و ساز است.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آستانه سال جدید، بیان کرد: به طور حتم ما پتانسیل کافی برای رشد و رونق تولید ملی در عرصه معماری را داریم زیرا دانشجویان و جوانان بسیاری در این عرصه حضور دارند که می‌توانند در این عرصه فعال باشند اما متأسفانه هنوز شرایط مناسبی برای حضور این قشر متخصص فراهم نشده است. به طور حتم یک معمار با بساز و بفروش‌ها تفاوت عمده‌ای در اجرای کیفی بناها دارد، بنابراین امیدوارم که در سال جدید و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، جایگاهی برای تخصص‌ها بر مبنای ضوابط و قوانین فراهم شود.

این هنرمند تصریح کرد: مسئولان باید به تخصص‌ها بها دهند و جایگاه مشخصی برای آن فراهم کنند بر همین مبنا باید برای تولید مسکن طرح جامع شهری دنبال شود تا هر قطعه از شهر در ارتباطی معنادار و درست با سایرین تعریف شود. در صورتی که یک تعریف جامع وجود داشته باشد، می‌توان برای پیشگیری از فجایع اقدام کرد زیرا در یک طرح جامع توجه به عوامل زیست محیطی چون سیل، زلزله و مباحثی نظیر: فضای سبز، زیرساخت‌ها و ... به شکلی درست و جدی دیده می‌شود.

نصرآبادی ادامه داد: ما کشوری هستیم که از زمان کوروش، مبانی نظام مهندسی داشته‌ایم اما متأسفانه امروزه با این مبانی غیر تخصصی برخورد شده است.

او تأکید کرد: معماری دارای شاخه‌های تخصصی متفاوتی است که باید در اجرای پروژه‌ها به آن توجه داشت. خاک این سرزمین طلا و گران‌بهاست بنابراین ما نباید اجازه دهیم که این خاک به دست افراد بی‌تخصص خراب شود. گذشتگان ما ابنیه و بناهای تاریخی زیبایی را به یادگار گذاشته‌اند، ما نیز باید شرایط را به نحوی ایجاد کنیم که بتوانیم بناهایی درخور برای زندگی کنونی و آینده این کشور به یادگار بگذاریم.