سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آلفرد" نوشته پاسکال نوواکی با طراحی و کارگردانی هادی عامل و ترجمه و بازنویسی هومن حسین‌زاده از ۱۹ فروردین‌ماه ساعت ۲۱:۳۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود و پوریا پورسرخ، نادر فلاح، مونا کرمی و رابعه اسکویی در این نمایش ایفای نقش می کنند.

هادی عامل در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر گفت: متاسفانه از آنجاکه این روزها نمایشنامه‌های ترجمه خوب کم است، تعداد بسیاری متن را خواندم و هیچ کدام نتوانست نظرم را جلب کند، اما نمایشنامه "آلفرد" با ترجمه هومن حسین‌زاده را مطالعه کردم و به آن علاقمند شده و تصمیم به اجرای آن گرفتم.

او درباره موضوع و مضمون این اثر خاطرنشان کرد: نویسنده فرانسوی این نمایش با کهنه الگوهای شرقی شوخی می‌کند. شخصیت اصلی این اثر در انتهای خط است و تصمیم به خودکشی می‌گیرد. او در نظر دارد که نوشیدنی را بخورد که از بطری نوشیدنی جنی در می‌آید و می‌خواهد تا جن آرزویش را برآورده کند. از آنجا که خواسته انسان امروزی مشخصا پول است جن می‌خواهد که به او بفهماند که خواسته‌های زندگی در پول خلاصه نمی‌شود و دوست بهترین سرمایه است‌.‌... در کل موضوع این نمایش بسیار نزدیک به جامعه ماست و مضمونی انسانی دارد.

هادی عامل ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامیده است، درباره شیوه و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: این نمایشنامه یک کمدی اجتماعی است و در اجرا نیز همین فضا وجود دارد. جن نیز در این اثر مدرن است و اسطوره‌ای نیست و بسیاری از کارها را نمی‌تواند انجام دهد‌. نمایشنامه "آلفرد" کمدی کلاسیک ساده و خوش ریتمی است و سعی کرده‌ایم در اجرای آن تماشاگر را به اشتباه نیندازیم.

این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه این اثر یادآور شد: صحنه فضای آپارتمانی در فرانسه است. از آنجا که معمولا سالن‌های نمایش دو اجرایی هستند، طراحی صحنه شکل و شمایلی رئال ندارد. تا حدودی مینی‌مال پیش رفته‌ایم‌ و بخش‌هایی از یک دیوار در صحنه دیده می‌شود. البته در متن اثر نیز پیشنهاد و الزامی نشده است که صحنه طراحی رئال داشته باشد. با این حال حتی اگر زمان و امکانات لازم هم فراهم بود علاقمند نبودم که طراحی صحنه کاملا رئال باشد.

او در پایان گفت: این نمایش اجرای نخستین اثر  پاسکال نوواکی در ایران است. این نویسنده از نمایشنامه‌نویسان پیشرو در فرانسه است که آثار بسیاری از او در اروپا اجرا شده است. طی گفت و گویی که با نوواکی داشته‌ام، قرار شده است تا او پیش از آغاز اجراها یادداشتی را در اختیار ما قرار دهد.

دیگر عوامل نمایش "آلفرد" عبارتند از: فرشته قاسم‌پور (مدیر تولید و برنامه‌ریز)، حامد ادوای (مشاور کارگردان)، علی روحانی (آهنگساز)، مژگان عیوضی (طراح لباس)، امیر قادری (طراح گریم)، وحید میثاقی (طراح پوستر و بروشور)، ماهان شهیدی زاده (دستیار کارگردانن)، علی رضایی (مدیر صحنه)، سارا حدادی (مدیر روابط عمومی مشاور رسانه ای و تبلیغات - you studio)، امیر خدامی (عکاس) و فاطمه محمدی (دستیار لباس).

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال مراجعه کنند.