سرویس سینمایی هنرآنلاین: در سال 97 بیش از 60 فیلم به روی پرده سینماها رفت و در مجموع به فروشی بالغ بر 243 میلیارد تومان دست یافت که از این میان سهم سینمای کمدی 137 میلیارد تومان و سهم سینمای اجتماعی و انیمیشن تنها در مجموع 106 میلیارد تومان بوده است.

 در میان حجم فیلم‌های کمدی که در سال 97 به روی پرده رفتند تنها فیلم "هزارپا" به کارگردانی ابوالحسن داودی با فروش کلی 38 میلیارد تومان در صدر جدول قرار گرفت و پس از آن فیلم"مصادره" به کارگردانی مهران احمدی که نخستین تجربه کارگردانی خود را در سینما پشت سر گذاشت با 15 میلیارد و 691 میلیون تومان در جایگاه بعدی قرار گرفت؛ اما "تگزاس" سومین فیلم کمدی میلیاردی سال 97 است که موفق به فروش 14 میلیارد و 424 میلیون تومانی شده است و حالا قسمت دوم آن نیز در راه است.

با این حساب می‌توان گفت سال 97، سال سینمای کمدی بود، چرا که "قانون مورفی" ساخته رامبد جوان نیز چهارمین فیلمی است که با فروش 9 میلیارد و 631 میلیون تومانی خود توانست در فروش یک ساله سینمای ایران تاثیرگذار باشد.

"لونه زنبور" ساخته برزو نیک‌نژاد نیز موفق شد 9 میلیارد و 145 میلیون تومان را به نام خود به ثبت رسانده و در جایگاه بعدی قرار بگیرد. فیلمی که در ایام نوروز به روی آنتن تلویزیون نیز رفت و سازندگان آن درصدد ساخت قسمت بعدی این فیلم سینمایی پرمخاطب هستند.

"لس آنجلس، تهران" ساخته تینا پاکروان که نخستین تجربه کمدی خود را در سینما رقم زد نیز توانست در این جدول قرار بگیرد و با فروش 7 میلیارد و 177 میلیون تومانی این رکورد را به نام خود به ثبت برساند.

کمال تبریزی که تجربه موفقی در عرصه سینمای کمدی دارد، این بار "مارموز" را ساخت؛ فیلمی که برچسب سیاسی بر آن خورد و موفق شد با فروش 6 میلیارد و 553 میلیون تومانی جایگاه خود را در جدول پرفروش‌های سال سینمای کمدی حفظ کند. هرچند تبریزی تلاش کرد برای نوروز 98 نیز با دست پر به سینما برگردد اما این بار قرعه به نامش نیفتاد و اکران فیلم "ماهمه با هم هستیم" او که به نظر می‌رسد یکی از فیلم‌های پربازیگر سال سینمای ایران باشد به زمان دیگری موکول شد.

"کلمبوس" ساخته هاتف علیمردانی دیگر فیلمی است که با فروش 5 میلیارد تومانی خود در جدول پرفروش‌ها قرار گرفت. علیمردانی که پیش از این تجربه ساخت فیلم‌های اجتماعی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است این بار تصمیم گرفت دغدغه اجتماعی خود را با زبانی دیگر بیان کند.

اما رضا مقصودی که پیش از این به عنوان فیلمنامه‌نویس نامش در سینمای ایران شناخته شد و آثار سینمایی موفقی از دریچه ذهن و نگاه او در قالب تصویر در معرض دید عموم قرار گرفت، این بار دست به کار شد و با ساخت فیلم "خجالت نکش" در مقام کارگردان وارد سینمای بدنه شد. او با قصه‌ای ساده اما طنز موفق شد مخاطبان خود را جذب سینما کند و با فروش 4 میلیارد و 560 میلیون تومان فیلم خود را در جدول پرفروش‌های سینمای کمدی قرار دهد. این فیلم نیز در ایام نوروز روی آنتن تلویزیون رفت.

در نهایت حسین قناعت که بیشتر نامش با سینمای کودک و نوجوان گره خورده است، به سراغ ساخت یک فیلم کمدی رفت. او سال 97 "لازانیا" را روانه سینماها کرد و توانست در دهمین رتبه این جدول با فروش 4 میلیارد و 170 میلیون تومان قرار بگیرد.

و حالا آغازگر اکران‌های سال 98 همراه با چهار فیلم کمدی "ژن خوک"، "زندانی‌ها"، "رحمان 1400" و "چهارانگشت" است که باید دید آیا توان رقابت با آثار سال 97 را دارند و می‌توانند رکورددار فروش در سال 98 باشند یا "هزارپا" همچنان این جایگاه را به نام خود حفظ خواهد کرد.