سرویس سینمایی هنرآنلاین: امسال نیز مانند سال‌های گذشته تلویزیون با ویژه‌برنامه‌های مختلفی به استقبال نوروز آمد، برنامه‌هایی که نه تنها نسبت به سال‌های گذشته کیفیت بهتری نداشتند، بلکه نسبت به سال‌های گذشته ضعف بیشتری در ارائه این آثار دیده می‌شد.

هر سال تلویزیون از ساعاتی پیش از تحویل سال با ویژه برنامه‌های گوناگون در تلاش است با حضور مهمان‌های خاص و ویژه و تدارک برنامه‌ها و آیتم‌های متفاوت ساعات خوشی را برای مخاطبانش رقم بزند، اما متاسفانه این اتفاق امسال بسیار کمرنگ‌تر از سال‌های قبل بود و با وجود آنکه تلاش شد تمام شبکه‌ها ویژه برنامه‌های خاصی داشته باشند و از مجریان متفاوتی استفاده شود اما باز هم آن اتفاقی که باید می‌افتاد رخ نداد و مخاطبان را راضی پای گیرنده‌ها نگه نداشت.

زمان تحویل سال پاسی از شب بود و برنامه‌سازان فرصت زمانی مناسبی داشتند تا بتوانند ویژه برنامه‌های تحویل سال خوبی تدارک ببینند. هرچند مجریان امسال رنگارنگ بودند اما حتی مهمانان رنگارنگ و بعضا متفاوت نیز نتوانستند برنامه‌هایی در خور برای این ساعات پر هیاهو باشند. یکی دیگر از نکات برنامه‌های تحویل سال این بود که شبکه ها تدارک خاصی برای این شب ندیده بودند و اغلب به نمایش دکور برنامه‌های خود بسنده کرده بودند. شبکه یک با دکور برنامه "فرمول یک"، شبکه سه با دکور برنامه "عصر جدید" و شبکه نسیم با برنامه "خندوانه" این اتفاق را رقم زدند و از همان اشلی که در طی سال استفاده کرده بودند به همراهی گل آرایی‌های جدید و عظیم تلاش کردند تا برنامه را متفاوت کنند.

دکور در نظر گرفته شده در تولید این برنامه‌ها بسیار حائز اهمیت است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر تلویزیون بیش از هر چیز به سراغ مصرف گرایی رفته است و با وجود آنکه در اغلب برنامه‌هایش در تلاش است این نکته را به مخاطب القا کند که باید جلوی مصرف گرایی و تجملات گرفته شود، اما برنامه‌های تولیدی این ایام از این امر مستثنی هستند و اغلب تولید کنندگان به سراغ طراحی دکورهای آنچنانی رفته و تلاش می‌کنند با گسترده‌تر کردن این دکور، گل آرایی و عظیم بودن و تجملات بیشتر مخاطب را پای گیرنده‌ها نگه دارند.

این امر در حالی رخ می‌دهد که اغلب دکورها فاقد هرگونه زیبایی شناسی و درک بصری هستند. استفاده نا‌به‌جا از رنگ و تنها پرکردن دکور برنامه‌ها با گل‌های انبوه نشان از این دارد که سازندگان به تنها چیزی که اهمیت نمی‌دهند بحث حفظ و رعایت نکات زیبایی شناسی در طراحی دکور برنامه‌ها است.

در واقع شاید بهتر باشد گفت اغلب تولیدکنندگان و طراحان در تلاش هستند ضعف طراحی دکورهای خود را با حجم عظیمی از گل‌های رنگارنگ بپوشانند. نبود طراحان صحنه مناسب، تجملات و مصرف‌گرایی بیش از اندازه و پر کردن تایم برنامه‌ها با استفاده از مجریانی که اغلب با حرافی در تلاش هستند تایم برنامه را پر کنند یا مهمانان تکراری که از شبکه‌ای به شبکه دیگر می‌روند و نبود تفکر مناسب برای طراحی چنین برنامه‌هایی، منجر به تولید برنامه‌هایی تکراری شده است که هر سال دریغ از سال گذشته هستند و باعث می‌شود مخاطب در این ایام نیز تصمیم بگیرد به سراغ همان برنامه‌های ماهواره‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور برود که سال‌هاست مخاطبان خود را دارند.