کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار در گفتگو یا خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: ساخت آهنگ برای شهر جنگ زده حلبچه را آغاز کرده‌ام و در پروسه تولید و ضبط آن، خودم نیز نوازندگی خواهم کرد.

این نوازنده تار و سه تار درباره چگونگی پیشنهاد ساخت این قطعه موسیقایی،خاطرنشان کرد: از سوی موزه حلبچه برای بازدید از آن دعوت شدم و طی یک مراسم رسمی، بعداز تقدیر از من، ضمن بازدید از موزه به ساخت آهنگی برای آن به همکاری دعوت شدم.

ساکت با اشاره به اینکه قرار است قطعه حلیچه به سه زبان منتشر شود، تصریح کرد: این قطعه به زبانهای کردی، فارسی و انگلیسی ضبط و منتشر خواهد شد.همچنین شعر و کلام این قطعه را نیز خود آنها تهیه خواهند کرد و من هیچ دخالتی در این انتخاب ندارم.

آهنگساز آلبوم "شبی با خورشید" درباره اجرای این قطعه متذکر شد: اجرای این قطعه با یکی از ارکسترهای بزرگ برگزار می‌شود که یا ارکستر سمفونیک تهران است و یا هر ارکستر خوب دیگری که بتواند از اجرای خوب قطعه برآید.

وی در پایان تاکید کرد: از آنجایی که کتابهای آموزشی من به زبانهای فارسی و انگلیسی در کشور عراق تدریس می‌شود قرار است از این پس به زبان کردی نیز ترجمه و با همین زبان نیز تدریس شود. همچنین طی قراردادی از این پس هر یک ماه‌ و نیم برای تدریس موسیقی ایرانی به این کشور سفر خواهم کرد.