به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در بخش "موسیقی دستگاهی ایران" خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش "موسیقی کلاسیک" نوازندگان سازهای ابوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش "موسیقی نواحی ایران" خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت.

این جشنواره در قالب سه گروه سنی "الف" (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳)، "ب" (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹) و "ج" (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴) برگزار می‌شود. متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز، در صورت آمادگی و تمایل، می‌توانند آثار خود را برای بررسی در گروه "الف" ارسال کنند.

همچنین، در حوزه موسیقی دستگاهی، علاوه بر بخش "حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی"، "بخش ویژه موسیقی دستگاهی" با موضوع "آفرینش در تکنوازی" در نظر گرفته شده است. در این بخش نوازندگان سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی (تار، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی)، با سقف سنی ۲۹ سال، مجاز به شرکت هستند.

این جشنواره در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحله اول باید رپرتوارِ مشخص‌شده برای هر بخش به صورت تصویری ضبط و در موعد مقرر (حداکثر تا ۳۱/۳/۱۳۹۸)، همراه با فُرم ثبت‌نام و مدارکِ مندرج در فراخوان، به دبیرخانه جشنواره (واقع در انجمن موسیقی ایران) ارسال شود. پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی، توسط هیئت‌های داوری، از منتخبین برای شرکت در مرحله نهایی و اجرای صحنه‌ای در جشنواره (از اوایل مرداد تا اوایل شهریور ۱۳۹۸، در تهران) دعوت به عمل خواهد آمد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات این دوره از جشنواره به متن کامل فراخوان (فایل پی‌دی‌اف) در سایت انجمن موسیقی ایران به نشانی www.nay.ir رجوع کنند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می‌شود.