به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، آلبوم موسیقی «آواز فارسی در سمرقند» با حمایت انتشارات ماهور وارد بازار موسیقی شد. خواننده این اثر فرهاد قاری حلیم اف است که آهنگسازی تمامی قطعات و تنظیم آنها را نیز خود وی انجام داده است.

بر اساس این گزارش؛ نوازندگی این آلبوم را نیز همین خواننده به عهده دارد و با نوازنگی ساز سنتی قیچک به ضبط آن اقدام کرده است. ژانر آن نیز محلی است. این آلبوم با تکنوازی ساز قیچک توسط این خواننده-آهنگساز ساخته و تنظیم شده است.

گلخنی، چپ انداز قلندر، عشاق سمرقند، بداهه نوازی، نیم چوپانی، مغولچه سه گاه، قش چنار، چل عراق، کاتب ازل، نشد، باغ گلها و بیر گزل عنوان قطعات این آلبوم محلی هستند که همه دارای ملودی محلی و بومی هستند و تم‌های بکری دارند. این مجموعه دوازده قطعه دارد و متن دفترچهٔ آن نوشتهٔ ژان دورینگ و ترجمهٔ ساسان فاطمی است ستند.

«فرهاد قاری حلیم اُف» متولد ۱۹۶۳ در سمرقند است. این موزیسین از ۱۹ تا ۲۳ سالگی به آموختن ساز قیجک در انستیتوی آموزشی صدرالدین عینی پرداخت و عضو آنسامبل سازی گلدسته به رهبری روشن حَمراقُل اُف شد.

حلیم اف گذشته از اینکه صاحب کارگان وسیعی در دو زبانِ تاجیکی - فارسی و ازبکی - جغتایی است، آوازهای متعددی نیز روی اشعار کلاسیک تصنیف کرده و به خصوص در بداهه نوازی که در این منطقه بسیار نادر است تبحر دارد.

پایان پیام/43