سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه حجم‌های سفالی هانیه بنایی با نام "بام" در گالری اعتماد برپاست. بنایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ اثر در این نمایشگاه وجود دارد گفت: ایده اصلی این مجموعه از طبیعت، فضای کوهستان و معماری کویری گرفته شده است. این حجم‌ها حالتی دارند که محیط بیرونی آنها فضای طبیعت و معماری کویری را القا می‌کند ولی داخل آن‌ها ظروف قابل استفاده و کاربردی است. داخل حجم‌ها لعاب‌های متنوع دست‌سازی قرار گرفته است اما بخش بیرونی برای آن‌که بهتر بتواند مفهوم کار را نشان دهند، رنگ‌های خاکی بسیار متنوعی دارند که به بافت شن‌زار یا بدنه کاهگلی ساختمان‌های قدیمی شباهت دارد.

او درباره ارتباط این ظروف با مناظر طبیعی گفت: برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی که در تپه‌ها و کوه‌ها دیده می‌شود را سعی کردم در این کارها به وجود آورم. اما به دلیل اینکه این آثار در نهایت ظروفی هستند که باید قابلیت ایستادن بر روی یک سطح را داشته باشند، مجبور بودم پایه‌هایی را روی برآمدگی‌ها استفاده کنم و وجود همین پایه‌ها باعث شده است به بناهای گنبدی شبیه شوند.

بنایی افزود: چون در منطقه کوهستانی زندگی می‌کنم تاثیر زیادی از فضای طبیعت گرفتم. اسم مجموعه را "بام" گذاشتم که هم به معنی بلندی‌های طبیعت و هم به معنی پشت بام‌های قدیمی است. چیدمانی که برای این آثار در ذهن داشتم این بود که همه حجم‌ها برعکس چیده شده و شهری از گنبدهای خاکی را تداعی کنند، اما با توجه به اینکه برداشتن مداوم آنها توسط مخاطبان برای دیدن درون آنها ممکن بود باعث آسیب زدن به ظروف شود، تصمیم گرفتیم در فضای گالری چیدمان به شکل عادی انجام شود.

او که در رشته گرافیک تحصیل‌ کرده و سفالگری را به شکل تجربی آموخته است، با اشاره به اینکه پیش از این سفال‌های کاربردی می‌ساخته است گفت: این دوره از کارهای من به آرت‌ورک تبدیل شده و سعی کردم علاوه بر وجه کاربردی به هنری بودن اثر نیز توجه کنم. این کار برایم جذابیت بیشتری داشت و قصد دارم در آینده وجه هنری را در آثار خود بیشتر کرده و به سمت حجم بروم.

 نمایشگاه حجم‌های سفالی هانیه بنایی تا 3 اردیبهشت‌ماه در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.