سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهرداد غفارزاده کارگردان سینما، در سال 97 دو اثر سینمایی متفاوت کار کرد که هر دو محصول مشترک هستند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این آثار گفت: فیلم سینمایی "ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان" را به صورت مشترک با ترکیه کار کردم که از 9 فروردین ماه در این کشور به صورت سراسری اکران شده است. همزمان در تلاش هستیم اکران دوم عید نوروز را هم در ایران داشته باشیم.

وی ادامه داد: یوسف چیم و علی بوراک جیلان از چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون ترکیه هستند که در این فیلم با ما همکاری داشتند. پژمان بازغی، افسانه پاکرو و امید روحانی از بازیگران ایرانی پروژه هستند. پیش از این با بازغی همکاری داشتم. از سوی دیگر برای انتخاب بازیگر زن نیازمند این بودیم که بازیگرمان به زبان ترکی تسلط کامل داشته باشد که افسانه پاکرو این شرایط را داشت و به همین دلیل برای این نقش انتخاب شد. 70 درصد فیلم در استانبول فیلمبرداری شده است. زبان فیلم کاملا ترکی استانبولی است و برای اکران در ایران در حال دوبله فیلم هستیم.

این کارگردان همچنین اظهار کرد: داستان درباره یک جوان ترکیه‌ای است که به طور تصادفی از طریق فضای مجازی وارد عالم موسیقی می‌شود و با دختری ایرانی که برای تجارت به آنجا رفته برخورد می‌کند و این شروع اتفاقات فیلم است.

غفارزاده در ادامه درباره همکاری با ترکیه و دلایل انتخاب این کشور نیز بیان کرد: به هر حال ما تبادلات فرهنگی و ارتباطی بسیاری به این کشور داریم و از سوی دیگر همزبانی با بخشی از مردم ما و نزدیکی سنت‌هایمان به هم موجب شد تا این کشور را انتخاب کنم. ضمن این که امروز سریال‌های ترکیه و سینمای ما در دنیا مطرح است و می‌تواند این اتفاق و این اشتراکات اتفاقات تازه‌ای را به جهت فرهنگی برای هر دو کشور رقم بزند.

وی همچنین درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: سال 97 فیلم "روی خط صفر" را نیز با صورت مشترک با ژاپن کار کردم که آن نیز یک تجربه خوب بود و همچنان ادامه دارد. فیلم که این روزها در مرحله فنی و ساخت موسیقی است در پنج کشور فیلمبرداری شده است. من "روی خط صفر" را همراه یک کارگردان ژاپنی به صورت کاملا مجزا کارگردانی کردیم. هر کدام بدون آن که از داستان دیگری خبر داشته باشد فیلمش را ساخت و در نهایت هر دو در کنیا با هم برخورد کردیم و آنجا پنج روز با هم صحبت کردیم و به شکل مشترک به پایان بندی رسیدیم.

غفارزاده در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد باز هم محصول مشترک تولید کند، بیان کرد: حتما. در تمام دنیا سینما با محصولات مشترکش حرف جهانی و اصولی می‌زند و این محصولات مشترک فرهنگ‌ها ودیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند. به هر حال نباید این نکته را فراموش کرد که سینما آینه هر کشور است و میتواند تاثیرات خاص خود را داشته باشد.