سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سرزمین تهی سران" اقتباسی آزاد از نمایشنامه "کله پوک‌ها" اثر نیل سایمون،  نوشته و کار روزبه اختری از 4 فروردین‌ماه ساعت 21:15 در سالن شماره یک تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود و بازیگران آن زهرا داوود نژاد، علی برجی، روزبه اختری، داوود معینی‌کیا، مریم آهنگر، زکیه سیف، دامون ابراهیمی، ستاره فخاری، علی داوود نژاد، محمدرضا بهشتیان، ریحانه اسماعیلی و عرفان سیف‌الهی هستند. نمایش "سرزمین تهی سران" خرداد ماه سال 97 در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته بود.

روزبه اختری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تغییراتی که در اجرای دوباره این نمایش صورت گرفته است، گفت: در اجرای مجدد این اثر شش بازیگر جایگزین بازیگران پیشین شده‌اند و طراحی صحنه و گریم تغییر کرده است.

او در ادامه اضافه کرد: طراحی صحنه مینی‌مال شده و طراحی را براساس متن نمایش به سمت و سوی تهی بودن، بردیم. طراحی گریم و صحنه نیز در راستای مفهوم و معنای متن پیش رفته است.

اختری درباره شکل‌‌گیری این اثر نمایشی گفت: حدود دو سال پیش تصمیم گرفتم کمدی از نیل سایمون را که مخاطبان با این نمایشنامه‌نویس آشنایی بیشتری دارند را روی صحنه آورم. یکی از دوستان نمایشنامه "کله‌پوک‌ها" را پیشنهاد داد و آن را خواندم و از آنجایی که این متن اثری پر پرسوناژ و در فضایی بیرونی بود، بر آن شدم که آنرا به صحنه آورم.

او در ادامه افزود: چون اتفاقات این نمایشنامه در محیط اجتماعی رخ می‌دهد دست را برای اقتباس از این اثر باز می‌گذارد. در بازنویسی خط داستانی حفظ شده است و اتفاقات کمدی و موقعیت‌هایی به آن اضافه شده که متفاوت از متن نیل سایمون است. موقعیت‌های نمایش متفاوت است؛ درجاهایی فضای کار تاریخی، در موقعیتی بخشی از فیلم "قیصر" مسعود کیمیایی و قسمتی از نمایش هم شباهت‌هایی با آثار بهرام بیضایی دارد.

این بازیگر تئاتر درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "سرزمین تهی سران" خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی براساس کمدی موقعیت اجرا می‌شود. اخیراً چندین نمایش را دیدم که بدون استثنا از کمدی‌های سخیف استفاده می‌کردند، من نمی‌گویم با اینگونه طنزها مخالفم اما بسیار تکرارشونده شده است و انگار کمدی تنها همین است. 90 درصد طنز این نمایش براساس موقعیت و دیالوگ است و به سبک کمدی کلاژ است. یعنی ما در این اثر از سبک‌های مختلف کمدی استفاده کرده‌ایم و کلاژی از کمدی در قالب مفهوم اصلی متن نیل سایمون را روی صحنه آوردیم.

او درباره موسیقی نمایش تصریح کرد: به دلیل اینکه اعتقاد دارم در یک اثر نمایشی همه عناصر باید یک دست باشند و شلختگی در کار نباشد، انتخاب کلاژی از موسیقی‌های ایران و جهان داشته‌ایم که ترکیب آن‌ها با کار هارمونی دارد.

روزبه اختری در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش داستانی جهان شمول دارد. جامعه، سیاست، مدرسه و ... باورهایی به انسان‌ها می‌دهد که به این باورها ایمان می‌آورند و اختیار و تعقل خود را از دست می‌دهند.

در خلاصه داستان این نمایش "سرزمین تهی سران" آمده است: ساکنان دهکده‌ای به خاطر نفرینی قدیمی کله پوک شده‌اند اما ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که معلم جوانی به دعوت پزشک دهکده پایش به آنجا باز شد و عشق دختر پزشک کاری کرد تا او تلاش کند نفرین را بشکند اما ....

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: امیر شکوئی، با مشارکت: مؤسسه هنرهای تصویری امیر، مجری طرح: امیر شکوئی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: محمدجواد ملک زاده، گروه کارگردانی: معین سعیدی و سهیل رفیعی، منشی صحنه: صحرا اسمعیل نژاد، طراح صحنه: علی طهرانچی، مدیر صحنه: عرفان سیف الهی، طراح لباس: اکرم بایه با تشکر از ماهرخ سلیمانی پور، مجریان گریم: امیر حسین علی اکبری، شاهین پور حسین و تبسم شاهوردیانی، طراح نور: روزبه اختری، عکاسی، طراحی و تولید تیزرها: PAN STUDIO، گرافیست و طراح بروشور، پوستر و بیلبورد: آرام دانشگر، مدیر اجرایی: دامون ابراهیمی، مدیر تولید: محمد جواد ملک زاده و تدارکات: عارف تاجیک.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند. لازم به ذکر است با خرید بلیت اجراهای تماشاخانه سپند  و ارائه‌ بلیت همان شب، از ۱۰٪ تخفیف کافه رستوران "خانه فیروزه" در محوطه مجموعه بهره‌مند می‌شوید.