سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهدی زمین‌پرداز بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که نخستین بار با ایفای نقش شهید باقری در مستند "آخرین زمستان" دیده شد، این روزها خود را آماده می‌کند تا با نمایش"پرچم دار" به ایتالیا سفر کند. او در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با دو اثر "ماجرای نیمروز، ردخون" و "دیدن این فیلم جرم است" حضور یافت.

زمین‌پرداز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این دو فیلم گفت: هر دو فیلم آماده اکران هستند. قرار بود فیلم "دیدن این فیلم جرم است" در لیست اکران نوروز 98 باشد که این اتفاق نیفتاد و اکران آن به زمان دیگری موکول شد.

وی در ادامه به فعالیت‌های خود اشاره کرد و افزود: سال 97 برای من سال پرکاری بود. مینی سریال "گیله وا" را به کارگردانی اردلان عاشوری برای شبکه یک سیما کار کردم که زمان پخش آن هنوز مشخص نیست. در ادامه در تله فیلم "مادر" به کارگردانی اصغر نعیمی بازی کردم و علاوه بر این دو فیلم سینمایی، چند فیلم کوتاه نیز بازی کردم که هر کدام تجربه خوبی را برای من رقم زدند. همچنین با نمایش "پرچم دار" که این روزها مشغول تمرین هستیم، نیمه دوم فروردین به ایتالیا سفر خواهیم کرد. این نمایش تقابل میان اساطیر ایران و ایتالیاست.

بازیگر "ماجرای نیمروز" درباره دلیل حضور در فیلم کوتاه اظهارکرد: بازی در فیلم کوتاه به این دلیل است که برای خودم آموزش بازیگری است، چرا که کار با کاراکترهای جدید و تجربه‌های جدید در زمانی کوتاه است. به عنوان یک بازیگر باید تلاش‌هایم را بیشتر کنم تا کارهای جدیدتر انجام دهم.

دیدن این فیلم جرم است

زمین‌پرداز در پاسخ به این سوال که برخی او را بازیگر سفارشی می‌نامند، گفت: نقش‌هایی که بازی کردم برخی ماندگار می‌شود مثلا نقش شهید باقری که در مستند "آخرین زمستان" رقم خورد و گاهی اوقات میبینم که از تلویزیون پخش می‌شود و هنوز گیرایی خود را دارد و مخاطبان درباره آن صحبت می‌کند. در "ایستاده در غبار" بازی نکردم و صرفا بازیگردانی داشتم اما در "ماجرای نیمروز" نقشی متفاوت بازی کردم که شاید در ادامه کارهای قبلی من و در یک راستا باشد، اما سفارشی نیست و مهم خوب انجام دادن کار بوده است و اتفاقات خوبی را برایم رقم زده است. بعد از آن "لاتاری" را بازی کردم که با اینکه نقش کوتاه بود، اما هنوز هم به واسطه آن درگیر هستم و مخاطب بازخوردهای متفاوتی نسبت به آن داشته است. حالا هم این دو فیلم هستند که کاملا متفاوت از هم بودند. بسیاری به خودم نیز این موضوع را گفته‌اند، خودم نیز این ترس را داشتم اما با خواندن فیلمنامه و جذابیت‌ها و چالش‌هایی که نقش‌ها داشتند آن‌ها را انتخاب کردم.

او ادامه داد: برای من فیلمنامه مهم است و این ویژگی را در انتخاب‌هایم در نظر گرفتم. در این انتخاب‌ها ترس نیز همراه بود که مخاطب با توجه به شرایط نسبت به نقش چه واکنشی خواهد داشت؛ اما خوشبختانه در جشنواره فیلم فجر وقتی فیلم‌ها اکران شدند بازخوردها بسیار خوب بود؛ مثلا در فیلم "دیدن این فیلم جرم است" دیالوگ‌ها از جنسی بود که مخاطب دوست داشت و آن ترس نیز با بازخوردهایی که دریافت کردم از میان رفت. به هر حال بازیگری یک ریسک است و وقتی نقشی را می‌پذیری باید منتظر بازخوردها و نتایج آن نیز باشی. در جشنواره گذشته زمانی که "لاتاری" اکران شد بسیاری از منتقدان به مخالفت با آن پرداختند، اما در زمان اکران اتفاق خوبی برایش رقم خورد و جزو فیلم‌های پرفروش سال لقب گرفت در حالی که یک فیلم اجتماعی است که طنز هم نیست. امیدوارم برای این فیلم‌ها نیز اتفاقات خوبی در زمان اکران بیفتد. من بازیگرم و بر مبنای آنچه پیشنهاد می‌شود دست به انتخاب می‌زنم، اما هول هم نیستم و پیشنهادات را می‌سنجم و تلاش می‌کنم از میان آنها بهترین را انتخاب کنم و دلم می‌خواهد در انجامش توانا باشم.

وی در ادامه درباره چرایی انتخاب‌های جدی در سینما و تلویزیون بیان کرد: بیشتر پیشنهاد‌هایی که در سینما و تلویزیون شده است اجتماعی بوده‌ است. در حالی که من در فضای تئاتری بیشتر کمدی کار کرده‌ام و هنوز این تجربه را در فضای تصویری پشت سر نگذاشته‌ام. امیدوارم که این تجربه را داشته باشم چرا که کار کمدی و طنز بازی کردن در سینما کار بسیار سختی است و می‌خواهم ببینم در آثار کمدی آن بازیگریم چگونه است. باید به عنوان بازیگر دست به تجربه زد و همین وسوسه‌هاست که باعث می‌شود شما انتخاب کنید حتی اگر منجر به شکست شود، اما مهم تلاشی است که برای رسیدن به آن انجام شده است.

بازیگر" لاتاری" همچنین درباره فیلم‌های کمدی که این روزها برپرده سینماها هستند، توضیح داد: شرایط جامعه بسیار غمگین و استرس‌زاست و این ملتهب بودن جامعه باعث شده است فیلمنامه‌ها به سمت آثار کمدی پیش برود و پیشنهادهای سریالی نیز همینگونه است، ایرادی هم ندارد که این طنز وجود داشته باشد ولی باید درست باشد. یکسری از فیلم‌هایی که امروز در قالب کمدی اکران می‌شوند کمدی نیستند و بیشتر ادا واطوار هستند تا طنز موقعیت.

زمین‌پرداز با اشاره به سال 97 و وضعیت سینمای ایران در سال 98، گفت: امیدوارم اتفاق‌های خوبی برای سینما بیفتد. آدم‌های جدید و تحصیلکرده‌تری وارد این عرصه شده‌اند و این اتفاق خوبی است. دیگر وضعیت سینما مانند سال‌های گذشته نیست که روی چند اسم، سینما می‌چرخید و روی فروش تاثیرگذار بودند. امروز خود آثار هستند که گیشه را تعیین می‌کنند و دیگر اسامی نقش ندارند امیدوارم آدم‌های با تجربه و جدیدتری به سینما معرفی شوند.

وی در خاتمه بایک آرزو صحبتش را به پایان رساند و اظهار کرد: امیدوارم مردم بیشتر به کارهای هنری گرایش پیدا کنند تا در تمام زمینه‌های هنری اتفاقات بهتری رخ دهد و از لحاظ اقتصادی نیز اینگونه باشد. امیدوارم بیشتر به هم توجه کنیم و بخصوص حواسمان به کسانی باشد که در این حرفه وقت گذاشتند و الان دور از این فضا هستند. ما یک خانواده هستیم و به هم وابسته‌ایم بنابراین باید هوای همدیگر را داشته باشیم و حس و انرژی خوبی بینمان رد و بدل شود. امیدوارم سال 98 سالی باشد که از لحاظ اقتصادی و شادی حال جامعه خوب باشد.