سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حجمی کوروش آریش با عنوان "عریانی" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. آریش در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۸ تک اثر و دو مجموعه شامل چیدمان‌های پنج‌تایی و ده تایی در این نمایشگاه وجود دارد گفت: این آثار با متریال سرامیک با پخت ۱۲۰۰ درجه ساخته شده‌اند که روی آنها ۲ نوع لعاب پخت بالا و لعاب قلیایی استفاده شده است که هر کدام بافت متفاوتی را ایجاد کرده‌اند.

آریش ادامه داد: برای ساخت این حجم‌ها طرح از پیش تعیین شده‌ای نداشتم و قصد من ساخت مجسمه‌های انتزاعی بود که از فرم فاصله گرفته باشند. شرایط جامعه و فشارهایی که به مردم وارد می‌شود، در پس زمینه ذهنی من قرار داشت و در آثارم به حالت انفجار و عریانی نمایان شد. در این حجم‌ها، آنچه درون موجودات قرار دارد خود را نشان داده و به فرم‌های انتزاعی تبدیل شده‌اند.

او با اشاره به اینکه سومین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کرده است گفت: آثار نمایشگاه اول من بر اساس فرم بود، در نمایشگاه دوم کمی به انتزاع گرایش داشتم و کارهای سومین نمایشگاه کاملا انتزاعی شده است.

او درباره شیوه ساخت این آثار گفت: ۷۰ درصد کارها به شیوه دستی انجام شده اما در بعضی از مجسمه‌ها، حجم‌های هندسی تعریف شده‌ای مانند کُره وجود دارد که برای ساخت آنها قالب‌گیری انجام شده است. همه حجم‌ها ظاهری انتزاعی و خشن دارند اما در وجود آنها چیزهایی وجود دارد که از قبل تعریف شده و در آستانه ظاهر شدن هستند. در مجموع تضادی بین بافت خشن و انتزاعی و تکه‌های صیقلی و براق درون آنها وجود دارد. در واقع منظور از همه اینها آشکار کردن تکه‌هایی از وجود و همان مفهوم عریانی است.

آریش ادامه داد: بافت خشن با استفاده از نوعی لعاب به وجود آمده که حالت سنگی و بی‌نظم دارد و مخاطبانی که شناختی از سرامیک نداشته باشند ممکن است تصور کنند که این کارها ساخته شده از سنگ هستند. اما بخش‌های درونی، لعاب‌های صیقلی خورده‌ و روی آنها طلاکاری شده است. هدف‌ام این بود که نشان دهم از متریال سرامیک به این شکل نیز می‌توان استفاده کرد. شاید اگر از متریال دیگری مانند برنز استفاده می‌کردم این اختلاف را نمی‌توانستم نشان دهم ولی انگیزه‌ام این بود که وجه سرامیکی کار پررنگ باشد تا به بیننده القا شود که چرا از این ماده به جای متریال‌های دیگر استفاده شده است.

او درباره جایگاه سرامیک در میان هنرمندان و مخاطبان گفت: سرامیک مزایا و معایبی دارد. شکنندگی آن ممکن است برای مجموعه‌داران نگهداری اثر سرامیکی را مشکل کند، اگرچه هر ماده‌ای حتی یک بوم نقاشی اگر درست نگهداری نشود آسیب می‌بیند. از سوی دیگر در صنایع دستی تنها برای ساخت ظروف کاربردی از سرامیک استفاده می‌کنند و به همین دلیل ممکن است عده‌ای حجم سرامیکی را اثر هنری ندانند.

آریش افزود: به نظرم سرامیک ویژگی‌های خاصی دارد که استفاده درست از آنها بسیار به اثر کمک می‌کند. شاید بهتر باشد در کار سرامیک به سمت حجم یا فیگور‌های خاص نرویم و استفاده از مواد دیگر بهتر در آن زمینه جواب بدهد. هنرمند باید از قابلیت‌های سرامیک طوری استفاده کند که برای مخاطب قابل قبول باشد که چرا سرامیک به جای مواد دیگر استفاده شده است. مهمترین ویژگی سرامیک افکت‌ها و رنگ‌هایی است که تکمیل‌کننده کار است  و اثر سرامیکی بدون آنها ناقص است. به همین دلیل است که در سرامیک، تکنیک حرف اول را می‌زند.

این هنرمند افزود: ممکن است یک هنرمند با ایده‌های عالی، به دلیل ندانستن تکنیک نتواند با سرامیک کار کند و از سوی دیگر یک سرامیست بسیار حرفه‌ای به دلیل نداشتن ذهن هنری نتواند اثر هنری به وجود بیاورد. بنابراین مرز بسیار ظریفی در این میان وجود دارد که تشخیص آن به عهده هنرمند و مخاطب است. این مرزبندی روز به روز تنگ‌تر می‌شود و باید مراقب بود که کارها به سمت صنایع دستی میل نکند. حتی در سرامیک کارهای فاخری انجام می‌شود که تکنیک بسیار عالی دارند اما باید توجه داشت که هر کار فاخری نمی‌تواند در دسته آثار هنری قرار بگیرد.

نمایشگاه آثار کوروش آریش تا 20 فروردین ماه درگالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.