سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی تقوایی عکاس جوانی است که فعالیت خود را در زمینه نقاشی با نور متمرکز کرده است. تقوایی نفر اول عکس خبری حادثه پلاسکو دوربین نت است و سابقه شرکت در نمایشگاه گروهی ده روز با عکاسان و نمایشگاه گروهی تصویر سال را دارد. علی تقوایی در گفت و با هنرآنلاین با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه عکاسی را از سال 94 با ورود به دانشگاه آغاز کرده است گفت: سال 95 هنگام تدریس درس "عکاسی در شب" استادم فیلم‌های بازی با نور را نمایش دادند. دیدن آن ویدئوها بر من تأثیر بسیاری داشت و به نوعی کنجکاو و شیفته این تکنیک شدم. تحت تأثیر این مواجهه، مسیر جدیدی را آغاز کردم و برای دانستنِ هر چه بیشتر، فعالیت زیادی برای کار با این شیوه و تکنیک داشتم.

تقوایی ادامه داد: ایده‌هایم برای خلق کارهای بدیع و دست اول در چارچوب تکنیک نقاشی با عکس، برای اجرایی شدن به تلاش و هزینه مضاعف نیاز داشتند. در آن سالها اطلاعات و منابع مربوط به این تکنیک در ایران بسیار کم بود یا حداقل به راحتی در دسترس نبود. البته در ایران هنوز هم دانش و اطلاعات در خصوص این نوع تکنیک کم است.

 او درباره نکات فنی و اجرایی که در این زمینه به کار برده است گفت: اواخر اسفند سال 95 شهرک اکباتان را به خاطر بافت ویژه و اتمسفر خاص آن و نیز گرافیتی‌هایی که داشت، برای اجرای پروژه‌هایم انتخاب کردم و با کمک یکی از دوستان اولین کار نقاشی با نور من انجام شد. بعد از آن به این فکر افتادم که یک گروه ایجاد کنم که با هم در این مسیر همکاری کنیم و به اهداف بلندتری فکر کنیم. در نقاشی با نور برای شروع می‌توان به صورت انفرادی کارکرد، ولی به شخصه بر این باور هستم که کار گروهی در نقاشی با نور خیلی بیشتر جواب می‌دهد.

تقوایی افزود: لانگ اکسپوژر به معنای نوردهی طولانی است و نور و زمان در دستان شما است. تجهیزات اولیه ضروری برای این عکاسی بسیار مهم است. نکته مهم دیگر ایده‌پردازی است؛ مثلاً اگر از سیم ظرفشویی برای نقاشی با نور استفاده کنید، می‌توانید بار اول یک آتشبازی خیلی خوب راه بیندازید که خیلی جذاب است. ولی از این به بعد، مهم خلاقیت است. یعنی یک داستان برای آن بسازیم و مثلاً از یک شخصیت ابرقهرمان استفاده کنیم و یک ایده ذهنی را با تکنیک ادغام کنیم. ما معمولا در تهیه این عکس‌ها از یک شخصیت با لباس خاص استفاده می‌کنیم و با دست بردن در تکنیک و قواعد، آن چیزی را که در ذهنمان هست، دقیقاً مثل کارگردان یک فیلم در عکس می‌سازیم. این کار در ایران نسبتا جدید است ولی در کشورهای اروپایی زمان زیادی است که اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه نقاشی با نور بیشترین تمرین آزمون و خطا را داراست افزود: این تکنیک با عکاسی‌های دیگر تفاوت دارد. نکته مهم در نقاشی با نور، ساخت محصول است؛ چون مثل کشورهای غربی، ساختن وسایل نقاشی با نور چندان آسان نیست و در ایران یافت نمی‌شود. هنگام انجام این تکنیک ممکن است با شکست روبه‌رو شوید؛ ولی باید کار انجام بدهید و تکرار کنید تا به نتیجه برسید.