سرویس تجسمی هنرآنلاین: سجاد باغبان ماهر مدیر گالری ساربان با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۵ نمایشگاه در این گالری برگزار شده است گفت: تقریباً همه این نمایشگاه‌ها به نقاشی اختصاص داشت و یکی دو نمایشگاه مجسمه نیز داشتیم. انتخاب گالری این است که فعالیت ما روی نقاشی و مجسمه متمرکز باشد، اما با توجه به اینکه جامعه نقاشی وسیع‌تر است، بیشتر نمایشگاه‌های ما به نقاشی اختصاص دارد.

باغبان افزود: تأکید ما بر نسل میانه و هنرمندان جا افتاده مدرنیست است که به لحاظ سنی در محدوده ۵۰ تا ۶۰ سال قرار می‌گیرند. بنابراین بیشتر نمایشگاه‌های ما در سال ۹۷ نیز به این گروه اختصاص داشت و آثار هنرمندانی مانند احمد وکیلی، ایرج اسکندری، جمشید حقیقت‌شناس و کیومرث هارپا به نمایش درآمد. علاوه بر این همیشه دو یا سه نمایشگاه سالانه خود را به معرفی چهره‌های نوظهور هنر ایران اختصاص می‌دهیم که این افراد فارغ از سن و سال ممکن است در جامعه هنری کمتر شناخته شده باشند و چهره‌های جدیدی در حوزه تجسمی به شمار می‌روند. سوگند نبی، نجوا عرفانی و ساوالان جماعتی از جمله این هنرمندان بودند که نمایشگاه‌ آثار آنان در سال ۹۷ برگزار شد.

او درباره استقبال مخاطبین از نمایشگاه‌های تجسمی گفت: با توجه به اینکه سه سال است گالری ساربان چنین رویه‌ای را پیش گرفته است، مخاطبان نیز شناخت بهتری از رویکرد ما پیدا کرده و با آگاهی از سلیقه گالری به نمایشگاه‌های ما مراجعه می‌کنند. بنابراین کسانی که به نیومدیا، چیدمان و امثال آنها علاقه‌مند هستند جزء مخاطبان گالری ساربان قرار نمی‌گیرند. اما آنها که به مدرنیسم علاقمند هستند از مخاطبان همیشگی ما هستند. بنابراین مخاطب با شناخت قبلی به گالری آمده و از آثاری که به نمایش درآمده است استقبال می‌کند.

باغبان ادامه داد: وقتی رشد شتابانی در حوزه گالری‌داری و تاسیس گالری‌های جدید وجود دارد، طبیعی است که ناهماهنگی و اغتشاشی هم در این میان شاهد باشیم. نمونه آن گالری‌های تازه واردی هستند که اصول حرفه‌ای را رعایت نکرده یا استراتژی مشخصی ندارند. ولی من نسبت به این موضوع خوش‌بین هستم و عقیده دارم این تب فرو می‌نشیند و پس از آن به گالری‌هایی می‌رسیم که با سیاست مشخص به فعالیت می‌پردازند. این تعداد زیادی گالری ما را به این سمت می‌برد که گالری‌ها سیاست‌های متمایز از یکدیگر را تبیین کنند و هرکدام با رویکردهای مشخص یا در مدیاهای متفاوتی به فعالیت بپردازند. به این ترتیب برای هنرمند، مخاطب و خریدار نیز مشخص می‌شود که به کدام گالری باید مراجعه کند که مناسب سلیقه او باشد.

او درباره آغاز فعالیت‌های گالری ساربان در سال ۹۸ گفت: ۲۳ فروردین‌ماه نمایشگاه یک هنرمند جوان ایتالیایی را برگزار می‌کنیم که هنرمند نسبتاً مطرحی در ایتالیا است. حدود یک سال با او در ارتباط بودیم و در نهایت ایشان را برای برگزاری نمایشگاه نقاشی در گالری دعوت کردیم. گالری ساربان برنامه منظم و پیوسته برای کار با هنرمندان خارجی ندارد اما هر از گاهی چنین اتفاقاتی را تدارک می‌دهیم و این تجربه برای ما جالب توجه است.