سرویس معماری هنرآنلاین: محمد مهدی محمودی، مدیر اندیشکده هرم پی از برگزاری نشست "آب و قنات" در فروردین‌ماه سال 98 خبر داد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نخستین برنامه از سلسله نشست‌های علمی تخصصی هنر، معماری و شهرسازی اندیشکده هرم پی در سال 98 به موضوع آب و قنات اختصاص دارد.

او ادامه داد: در این نشست، دکتر غزال کرامتی، معمار و استاد دانشگاه که سال‌ها درباره آب‌های آزاد در تهران فعالیت کرده است به عنوان کارشناس حضور خواهد داشت. همچنین دکتر سید اویس ترابی، کارشناس محیط زیست و شهرسازی که سال‌ها در زمینه آب‌های زیرزمینی تهران پژوهش داشته‌اند در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

مدیر اندیشکده هرم پی تصریح کرد: در این نشست، مهندس احمد مالکی، که به عنوان یکی از مهم‌ترین قنات شناسان ایران و تهران به شمار می‌رود، نیز حضور خواهد داشت.

محمودی درباره انتخاب موضوعات در این سلسله نشست‌ها، توضیح داد و گفت: تمام تلاش ما در اندیشکده هرم پی این است که صرفاً بر معماری محض تمرکز نداشته باشیم و به شکل میان‌رشته‌ای، مباحث مرتبط با حوزه معماری را بررسی کنیم.

او درباره دلایل شکل گیری نشست‌های این اندیشکده توضیح داد و افزود: به عنوان مدرس دانشگاه، تا پیش از تشکیل نشست‌های اندیشکده هرم پی در برنامه‌های بسیاری حضور داشتم اما همواره می‌دیدم که این نوع برنامه‌ها عموماً دچار یک گسست هستند یعنی پس از برگزاری یک یا دو جلسه، مبحث عقیم باقی می‌ماند و دچار یک وقفه و فراموشی می‌شد.

مدیرعامل اندیشکده هرم پی ادامه داد: بر همین مبنا ما تصمیم گرفتیم که سلسله نشست‌هایی را به شکل جهت‌دار و با حمایت بخش خصوصی شکل دهیم به همین خاطر، برنامه‌های اندیشکده هرم پی به شکل میزگرد و سخنرانی تعریف شد که تا امروز بیش از شش سال است که ادامه دارد.

محمودی درباره بازخورد این نوع نشست‌ها گفت: نشست‌های اندیشکده تا امروز توانسته به شکل موفقیت آمیزی با حضور اغلب چهره‌های برجسته و موضوعات روز برگزار شود. با توجه به اینکه نشست‌های اندیشکده تا امروز استمرار و تداوم خوبی داشته است، جوانان دانشگاهی از آن استقبال کرده‌اند زیرا عموماً می‌توانند در این برنامه‌ها چیزی بیش از مباحث کلیشه‌ای و محدود در دانشگاه را دریافت کنند.

او خاطرنشان کرد: به واسطه این نشست‌ها، امکانی ایجاد شده که جوانان بتوانند در کنار اساتید و افراد باتجربه حضور پیدا کنند و تجربیات نسل‌ها به یکدیگر منتقل شود. این نوع مباحث عموماً توسط برخی از دانشجویان در رساله‌های دکترا و پژوهش‌ها منعکس می‌شود البته ما نیز حاصل این نشست‌ها را از طریق سایت اندیشکده و رسانه‌های فعال در عرصه معماری بازتاب می‌دهیم اما یقیناً این حوزه نیازمند توجه بیشتری در بخش رسانه است.

بر اساس این گزارش، نشست "آب و قنات" پنج شنبه 29 فروردین ماه از ساعت 15 الی 18 در سالن اجتماعات اندیشکده هرم پی واقع  در خیابان کارگر شمالی، کوچه چهارم، پلاک 14، واحد یک برگزار می‌شود.