سرویس معماری هنرآنلاین: محمدرضا قانعی، نبود تعریف درست از معماری را مهم‌ترین معضل این عرصه دانست و در این باره گفت: مهم‌ترین مسئله و مشکل که با آن روبرو هستیم، نبود تعریف درست از معماری است، راجع به یک تعریف نظری صحبت نمی‌کنم، منظورم هم مباحث آکادمیک نیست، در واقع راجع به بروز بیرونی همه این ساختارها صحبت می‌کنم که متأسفانه نتیجه فاجعه باری برای معماران داشته است.

او افزود: سردرگمی، نداشتن الگوی مناسب، نبودن یک جریان هدفمند که بتواند معمار به معنای درست کلمه به وجود آورد؛ مهم‌ترین مشکل فضای معماری در کشور است.

معمار خانه آفتاب ادامه داد: به نظرم برای رفع مشکلات معماری، دیگر نباید از جایی توقع داشت، بلکه من از خودم متوقع هستم زیرا در این مسیر، وقتی اوضاع جوانان معمار کشور را این‌گونه می‌بینم، رنج می‌کشم.

این هنرمند تصریح کرد: همیشه معتقد بودم معمار، سازنده جامعه است؛ معماری هنر است و مسئولیت آن مانند یک هنرمند است. این موضوع را مسئولیت اجتماعی خود می‌بینم و معتقدم که باید این فرآیند را با کمک همه همکاران بهبود بخشیم.

قانعی خاطرنشان کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر ما از ساختمان‌سازها تقدیر کرده‌ایم، اما معمار یک هنرمند است، کسی است که خلق می‌کند، بنابراین ما باید این معمار، تأکید می‌کنم این معمار و بعد این معماری را تشویق کنیم. در این راستا ما به یک نگاه انسانی و کاربردی نیازمندیم، به چیزی که درون خودمان هست. ما به اصالت نیازمندیم، منظورم سنت نیست، به طور مشخص راجع به اصالت حرف می‌زنم. به جنبه‌های اصیل یک معمار باید بپردازیم و با یک جریان که روح جدید و امروزی دارد، اما ستون‌هایش بر پایه اصالت شکل‌ گرفته‌اند.

او معماری را نیازمند جنبش دانست و گفت: من قصد این را ندارم که تنها انتقادکننده باشم زیرا فکر می‌کنم صرفاً نقد کردن ضمن آنکه بارهای مثبتی دارد، اما موجب ایجاد حرکت، موج یا جنبش نمی‌شود و به همین منظور ما به یک جنبش که آنِ معماران را بیدار کند، احتیاج داریم. ما باید بستری را در جامعه ایجاد کنیم که معماران بتوانند با معیارهای جدید رشد پیدا کنند و بر همین مبنا یک فرصت عادلانه در اختیار جوانان قرار دهیم.

قانعی خاطرنشان کرد: ما باید از فرصتی که رسانه‌های دیجیتال در اختیارمان قرار داده‌اند استفاده کنیم، باید از پشت درهای بسته بیرون بیاییم و فرآیند خلق، معمار را به مردم نشان بدهیم و به نظرم با توجه به فرصتی که الان در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه ایجاد شده است. این کار امکان پذیر است.

او افزود: با همین دیدگاه ما پروژه جدیدی را همراه با یک تیم جوان در زنجیره فرهنگی ایوان آغاز کرده‌ایم و بسیار به آن خوش‌بین هستم که بتواند جریان نو، اصیل و عدالتمند را در فضای معماری کشور ایجاد کند.