سرویس تئاتر هنرآنلاین: عبدالحی شماسی متولد ۱۳۳۳ شیراز و فارغ‌التحصیل رشته نمایش است. وی ابتدا در حوزه ادبیات کودک فعالیت داشت و آثاری همچون "مهمانی گنجشک‌ها"، "آوای بلبل" و "قورباغه سبز" را نوشت. بعدها در دو حوزه داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی فعالیت‌های خود را ادامه داد. او سال‌هاست که در کنار آموزش، نمایشنامه نیز می‌نویسد و برخی از آنها را دیگران و برخی را خودش به صحنه آورده است و هنوز هم در دانشکده‌ها در کلاس‌های درس متن‌هایش را کار می‌کنند. شماسی را با "حکایت شهر سنگی"، "خوشه‌های خاکستری"، "لکوموتیوران" و... می‌شناسند. درباره این آثار همین نکته کافی است که حمید سمندریان که در مورد نمایشنامه ایرانی بسیار سخت‌گیر بود، از "حکایت شهر سنگی" و "خوشه‌های خاکستری" به عنوان درام‌های بنام ایرانی یاد کرده است.

برخی از آثار شماسی در کشورهای دیگر دنیا نیز ترجمه و اجرا شده‌اند و سبک نگارشی او که به نمایشنامه‌نویسی ابزورد شباهت دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

عبدالحی شماسی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین از ویرایش جلد دوم کتاب نمایشنامه‌نویسی خبر داد و گفت: همچنان مشغول ویرایش جلد دوم کتاب نمایشنامه‌نویسی با عنوان "چگونه به انجام رسانیم" هستم که در نیمه نخست سال 98 منتشر خواهد شد و در حوزه نمایش تمرکز من بر روی این بخش است.

او در ادامه افزود: جلد دوم کتاب نمایشنامه‌نویسی شامل "شیوه نگارش نمایشنامه‌های تک پرسوناژ"، "چگونگی برگرداندن داستان به نمایشنامه"، "شیوه‌های گوناگون نمایشنامه‌نویسی" و "شیوه نگارش نمایشنامه‌های مدرن" است.

شماسی ضمن اشاره  به اینکه دو نمایشنامه دیگر را در دست نگارش دارم، خاطرنشان کرد: نام این دو نمایشنامه را اکنون اعلام نمی‌کنم چراکه امکان تغییر نام آن وجود دارد و از آنجا که شرایط اجرای این نمایشنامه‌ها فراهم نیست چندان رغبتی به اینکه آن‌ها را روانه بازار کتاب کنم و یا به کسی به منظور اجرا بدهم را ندارم.

 او با بیان اینکه دو- سه سال است که دیگر به آموزش مشغول نیستم، یادآور شد: به  نظرم چند سالی است که تئاتر رو به اضمحلال است و بخشی از این اتفاق به دلیل مدیریت فرهنگی و آموزشی است و در این شرایط چندان میلی به کار در این فضا ندارم.  

جلد نخست کتاب نمایشنامه‌نویسی نیز با زیرعنوان "چگونه آغاز کنیم" از سوی نشر آریاگهر به چاپ رسیده است. این جلد در دو بخش "ساختار نمایشنامه" و "ساختمان نمایشنامه" تدوین شده است. در بخش نخست تمام عناصر نمایشنامه اعم از "گفت‌وگو"، "اشخاص"، "زمان و مکان" و "زبان" توضیح داده شده و در انتهای هر گفتار نیز تمرین‌هایی ارائه شده است.

از ویژگی‌های مهم مجموعه دو جلدی "نمایشنامه‌نویسی" واژه‌سازی آن براساس زبان فارسی است. این دو کتاب حاصل نزدیک به سه دهه آموزش نمایشنامه‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی و داستان‌نویسی شماسی در دانشگاه‌های گوناگون است.

"نمایشنامه‌نویسی به زبان ساده" و نمایشنامه‌های "پرومته (شیطان مقدس) و دو نمایشنامه دیگر"، "کودکان در حلبچه می‌میرند"، "خواجه نصیرالدین طوسی"، "گلبانگ انگاره‌ها"، "من اسیر زنده‌ام"، "تصویر یک زندگی عاشقانه"، "خانه پدری"، "آوای بلبل" و "اطوی شکسته"، نام شماری از کتاب‌های منتشر شده شماسی است.