سرویس استان‌های هنرآنلاین: علیرضا قهاری، با اشاره به پتانسیل‌های موجود در اردبیل، درباره دلایل انتخاب این استان به خبرنگار هنرآنلاین گفت:استان اردبیل، در شمال غربی فلات ایران، با بیش از 18 هزار و 50 کیلومتر مربع، یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

او افزود: استان اردبیل به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1372 از محدوده سیاسی – اداری استان آذربایجان شرقی جدا شد و به عنوان استانی مستقل (مشتمل بر شش شهرستان اردبیل، بیله سوار، پارس آباد، خلخال، گِرمی و مشگین شهر) در تقسیمات کشوری جای گرفت. این استان بر اساس تازه‌ترین تقسیمات کشوری، دارای 6 شهرستان، 16 بخش، 6 دهستان و 2193 آبادی است. شهرهای اردبیل، نمین، نیر، سرعین، بیله سوار، پارس آباد، اصلاندوز، خلخال، گیوی، مشگین شهر، کوثر و گِرمی، شهرهای آن را تشکیل می‌دهند.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، به شرایط جغرافیایی و اقلیمی این استان اشاره کرد و گفت: با وجود تنوع اقلیمی در استان، "سرد" بودن (بر اثر ارتفاع، جریان‌های هوائی سرد و عرض جغرافیائی) ویژگی مشترک و اقلیم گوناگونی در این استان وجود دارد. حتی در قسمت شمالی استان که به دلیل پست بودن منطقه دارای اقلیم معتدل است، به طور متوسط در 50 روز از سال یخبندان رخ می‌دهد.

او درباره پروژه اجرا شده با حمایت انجمن مفاخر معماری ایران توضیح داد و افزود: شناخت و معرفی استان‌های کشور در قالب دوره‌های ایرانشناسی توسط انجمن مفاخر معماری ایران از سال 1387 و به سرپرستی دکتر ایرج شهروز تهرانی آغاز شد.

قهاری خاطرنشان کرد: طی این ادوار سالیانه، استان‌های سمنان، اصفهان، مرکزی، بوشهر، زنجان، همدان، گلستان، یزد، گیلان، خراسان رضوی و قزوین تحت عنوان استان سال معرفی شده‌اند و در سال 1398، استان اردبیل، به عنوان استان سال 98 انتخاب و معرفی می‌شود.