سرویس تئاتر هنرآنلاین: مریم معترف مدرس تئاتر، کارگردان، بازیگر، طراح لباس و مدیر سابق اداره برنامه‌های تئاتر، دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس تئاتر از دانشگاه سوربن پاریس است. او که از دهه چهل با نمایش "درس" وارد عرصه بازیگری شده تاکنون کارگردانی آثاری چون "فرود سیاوشان"، "مادر همه آن اسفندیاران"، "عمو هاشم"، "دیوار چین"، "بانو گشسب"، "قصه‌های من و تو شاهنامه"، "مال کنون"، "آهوان و آدم‌ها"، "گوشه نشینان آلتونا"، "شب" و ... را در کارنامه کاری خود دارد.

"تاریخ انقضا" عنوان آخرین نمایشی است که معترف آن را در سال 94 در سالن مهر حوزه هنری روی صحنه آورده است.

مریم معترف در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین خبر از اجرای اثر نمایشی جدیدی داد و گفت: مدتی است قصد دارم نمایشنامه‌ای از اکبر رادی به نام "منجی در صبح نمناک" را که تا به حال روی صحنه نرفته است را اجرا کنم. بر این اساس با خانواده آقای رادی در این باره صحبت کردم.

او با بیان اینکه اکبر رادی پیش از فوتش از من خواست که این نمایشنامه را به صحنه آورم، خاطرنشان کرد: آقای رادی پیش از فوت‌شان هم خودشان نمایشنامه "منجی در صبح نمناک" را به من پیشنهاد داده بودند تا به روی صحنه ببرم. منتهی از آنجا که این نمایشنامه مدت زمان طولانی حدود چهار ساعت دارد به ایشان گفتم این اثر بسیار زیباست اما ما تماشاگری را نداریم که چهار ساعت و نیم به تماشای تئاتر بنشیند. بنابراین به این دلیل تاکنون امکان اجرای این اثر میسر نشد.

کارگردان نمایش "قصه‌های من و تو و شاهنامه" در ادامه افزود: سال گذشته همسر و پسر بزرگ اکبر رادی روی متن نمایش "منجی در صبح نمناک" کار کرده‌اند و نمایشنامه کوتاه‌تر شده است و با آن‌ها صحبت کردم و اجازه دادند نمایش را به صحنه ببرم.

معترف با اشاره به اینکه قرار بر این بود تا این نمایش سال جاری اجرا شود، عنوان کرد: امسال در نظر داشتم این نمایشنامه را کار کنم، اما بازیگرانی که در نظر داشتم در سفر بودند بر همین اساس قرار شد سال آینده این اثر را در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آورم.

"منجی در صبح نمناک" آخرین تالیف و یکی از بلند‌ترین نمایشنامه‌های اکبر رادی است که به دلیل طولانی بودن تا به حال کارگردانی برای اجرا سراغ آن نرفته است. اکبر رادی در زمان حیات تصمیم داشت این نمایشنامه را کوتاه کند که این فرصت برایش پیش نیامد. حمیده بانو عنقا همسر رادی به همراه فرزند بزرگ‌شان آریا رادی با چندبار خواندن و بازبینی، "منجی در صبح نمناک" را تا ۲۵ صفحه کوتاه کردند به نحوی که به شخصیت‌ها و قصه آسیبی نخورد. این نمایشنامه سال 95 با شمارگان ۴۰۰ نسخه با طراحی جلد محسن توحیدیان توسط نشر قطره به بازار نشر راه یافت.

متن گفت‌وگوی نوروزی ما  با مریم معترف را می‌توانید در ایام نوروز 98 در هنرآنلاین بخوانید.