منصور جام‌شیر، مدیر نشر "نگارینه" و عضو اتحادیه ناشران تهران در بررسی وضعیت نشر نمایشنامه در کشور و مشکلات موجود در راستای جهانی ساختن این هنر فاخر بر سر راه ناشران به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: کتاب به عنوان یک کالای اقتصادی و فرهنگی تولید می‌شود و برگشت سرمایه‌گذاری انجام شده در نشر آن اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت:ما در داخل کشور برای نشر نمایشنامه هنوز مشکل داریم و این باعث می‌شود که ناشران رغبت ترجمه آثار به زبان‌های دیگر را کمتر داشته باشند.

عضو اتحادیه ناشران تهران ادامه داد: در رقابت نفس‌گیر میان ناشران دولتی و خصوصی، تولیدکنندگان آثار و به ویژه نمایشنامه نیز آسیب خواهند دید، چرا که به دلیل سیاست‌گذاری مدیریتی، ناشران دولتی از چاپ نمایشنامه استقبال نمی‌کنند و به دلیل وجود مشکلات عنوان شده برای ناشران خصوصی، آنها نیز عهده دار سرمایه گذاری نمایشنامه نمی‌شوند. وقتی ناشران داخلی بدلیل نبود تضمین فروش آثار کمتر به سوی نشر نمایشنامه نمی روند از ناشران خارجی نمی توان در این زمینه توقع داشت.

وی پایین بودن سرانه مطالعه را از دیگر معضلات موجود بر سر راه ناشران برای چاپ نمایشنامه برشمرد و بیان کرد: تا به امروز فعالیت خاصی برای ترویج فرهنگ نمایشنامه‌خوانی در سطح گسترده و گرایش‌های مختلف انجام نشده و متولیان در راستای تحقق این امر که منجر به افزایش نشر آثار در زمینه‌های مختلف و به ویژه نمایشنامه خوانی خواهد شد اقدامی مؤثر صورت نداده‌اند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر، آسیب شناسی وضعیت نامطلوب نشر نمایشنامه از جنبه تولید آن نیز قابل بررسی است؛ نمایشنامه باید از لحاظ کیفی در داخل کشور قابل قبول باشد تا قابلیت جهانی شدن را داشته باشد. به اعتقاد من آمار نمایشنامه‌های خوب و در سطح مطرح از نسل امروز نمایشنامه‌نویسان بسیار پایین است و شاید دلیل اصلی آن به شرایط نابسامان اقتصادی هنرمندان و عدم امرار معاش آنها از این مسیر مرتبط باشد. زمانی که نمایشنامه نویسان بتوانند به عواید مالی از تولید اثر نمایشی بی‌اندیشند و خلاقیت‌های لازم در راستای جلب مخاطب را به کار گیرند کمیت ایجاد نمایشنامه افزایش یافته و در کمیت زیاد شاهد ظهور کیفیت‌های مطلوب نیز خواهیم بود. در ادامه و با رونق تولید آثار در این حوزه، انگیزه ناشران نیز برای چاپ بیشتر نمایشنامه افزایش پیدا می کند.

مدیر نشر "نگارینه" بر لزوم افزایش حمایت‌های نهادهای دولتی و رسانه در تبلیغ، ترویج و گسترش فرهنگ نمایشنامه خوانی و صدور این هنر به دیگر کشورها تأکید و تصریح کرد: ناشران توان مالی برای تبلیغات در حوزه نمایشنامه و کتاب را ندارند و متأسفانه هیچ یک از رسانه‌های تصویری هیچ گونه اقدام عملی در این حوزه نداشته‌اند و عدم رونق تبلیغات در نمایشنامه و کتاب موجب شده تا کتاب‌های جدید شناخته نشده و مخاطبان در کتاب فروشی ها به دنبال آثار برآمده از اسامی مطرح باشند.

وی گفت: من دغدغه نشر و ترجمه کتاب در حوزه نمایشنامه نویسی را دارم اما باید به صراحت بگویم که در زمینه فعالیت نشر آثار هنری با مشکلات بسیاری مواجه شده‌ام.

جام‌شیر با اشاره به لزوم مدیریت انسانی در حوزه نشرنمایشنامه در داخل و خارج از کشور گفت: هر گونه کتاب و به ویژه نمایشنامه، تا پیش از تولید و در زمانی که به دست مخاطب می رسد یک کالای فرهنگی به شمار می رود. اما در زمان تولید و تا قبل از فروش، کالایی اقصادی محسوب می شود و در راستای ایجاد موقعیت‌های مساعد مالی برای ناشر، بحث مدیریت انسانی موضوع پیچیده ای به شمار می رود؛ زمانی که یکی از مسئولین فرهنگی در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب، خبر از کاهش 25 درصدی قیمت کاغذ می دهد و این امر خلاف وعده و با افزایش قیمت محقق می شود، یعنی ضمانت اجرایی در بین نهادها و وزرات‌خانه ‌ها وجود نداشته و ناشران نمی توانند برای چاپ آثاری که میزان مخاطبشان قابل پیش بینی نیست، اقدام کنند. این مشکل در زمینه چاپ و ترجمه نمایشنامه در خارج از کشور نیز گسترده‌تر است.

انتهای پیام/52/53