سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، رمان "ذرت سرخ" از پنج بخش تشکیل شده که چند دهه پرتلاطم از قرن بیستم را در گائومی به تصویر می‌کشد و به موضوعاتی از قبیل راهزنی، اشغال چین به دست ژاپنی‌ها و شرایط دردناک کارگران بی‌چیز مزرعه‌ها می‌پردازد.

در این رمان طنز، جنگ، تداوم زندگی، ذرت و رندی چنان در هم بافته شده‌اند که از نخستین صفحات کتاب تا پایان با خواننده همراه هستند. تعدادی از شخصیت‌های داستان همان‌طور که زندگی می‌کنند می‌میرند. مرگ آن‌ها در زندگی کوتاه‌شان پیش‌انگاری می‌شود و آن‌ها با مرگ اسطوره می‌شوند.

کتاب "ذرت سرخ" قصه سه نسل از یک خانواده است که با انواع رفت و برگشت‌های زمانی شناور شده، روایت رنج کارگران و کشاورزان چینی، ناامنی پایان امپراتوری، حمله خون‌بار ژاپنی‌ها و گرسنگی.

در بخشی از یادداشت مترجم کتاب، آمده است: "سورگم" یا "ذرت خوشه‌ای سرخ" در فرهنگ و سنت مردمان چین سابقه‌ای بس طولانی دارد. چینی‌ها برای تامین موادغذایی و نوشیدنی‌شان بیشتر کشت خود را به این محصول اختصاص داده‌اند".

همچنین در معرفی این نویسنده توضیح داده شده: "نام اصلی مو یان، گوان مویه است. او در پنجم مارس 1955 در گائومی از استان شاندونگ در شرق چین، در خانواده‌ای کشاورز، به دنیا آمد. در دوازده سالگی به دلیل وقوع انقلاب فرهنگی چین، درس و مدرسه را رها کرد و به کار در مزرعه و سپس کارخانه پرداخت و در 1976 به ارتش آزادی‌بخش خلق پیوست.

واژه مو یان به زبان چینی یعنی "حرف نزن". خود او در سخنرانی دانشگاه هنگ کنگ، در مورد نام مستعارش گفته بود: "زمانی که نخستین رمانم را نوشتم این نام را برگزیدم، چرا که در چین به رک‌گویی معروف بودم و کسی از این کار من خوشش نمی‌آمد".

او به زبان ماندارین می‌نویسد و یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان معاصر چین است. تا به حال یازده داستان بلند و صد داستان کوتاه از او منتشر و آثارش به ژاپنی و اکثر زبان‌های اروپایی ترجمه شده است. فروش کتاب‌های مویان در ایالات‌متحده آمریکا قبل توجه بوده است. مترجم اکثر آثار او به انگلیسی هاوارد گلدبلت است".

ژانگ ییمو فیلم نامزد اسکار خود را فقط برمبنای دو فصل اول این کتاب ساخته است. این فیلم جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را برد و موجب افزایش شهرت مو یان در غرب شد.

"ذرت سرخ" مهم‌ترین رمان مو یان است و او را به جایزه نوبل 2012 رساند.

این کتاب با ترجمه ناصر کوه‌گیلانی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 45 هزار تومان توسط نشر چشمه منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

photo_2019-03-10_14-46-26