سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، شخصیت اصلی رمان هاسوت، "افسون لی‌لی دال" دختری است که از پنجره هتلی در آن سوی خیابان، درگیر مرد نقاشی می‌شود که او را وارد ماجراهای جدیدی می‌کند.

در بخشی از مقدمه مترجم آمده است: "دختری با افکار نسبتا سنتی، لجوج، زیبا و شجاع که در آستانه ورود به جوانی و بزرگ‌سالی درگیر رابطه‌ای عاشقانه اما پیش‌بینی ناپذیر می‌شود و ماجراهای عجیبی که برایش رخ می‌دهد او را تا مرز جنون می‌کشاند. وقایع داستان در شهر کوچکی، به نام وبستر در ایالت مینه‌سوتا اتفاق می‌افتد؛ جایی که مردمش از نظر اقلیمی و شخصیتی وابستگی عمیقی به زادگاه‌شان دارند".

در ادامه گفته شده: "مردم این شهر کوچک، اغلب درگیر شایعات و اسرار عجیب و غریبی هستند که افکار آن‌ها را محصور خود کرده است. رمز و راز اصلی داستان که خواننده را درگیر می‌کند. بین لایه‌های از واقعیت و رویا پنهان است تا جایی که رویاها کاملا واقعیت‌ها را تحت شعاع خود قرار می‌دهند. بستر اصلی داستان در این شهر کوچک شکل می‌گیرد که شهری مرده و دورافتاده است. مردم در آن‌جا درگیر روزمرگی‌های به شدت تکراری هستند و تنها هیجان زندگی‌شان شنیدن اخبار عجیب و غریبی است که از یکدیگر می‌شوند و معمولا هم منبع موثقی ندارند".

فرزانه رحیمی توضیح داده: "راوی داستان از ابتدا لی‌لی دال است و روایت، همراه با تعلیق و حسی مرموز پیش می‌رود. پس از رخدادهای اصلی کم کم شخصیت اصلی رمزگشایی‌ها را آغاز می‌کند. نویسنده با شخصیت‌پردازی دقیق و عمیق لی‌لی دال، خواننده را وا می‌دارد خودش را به گونه‌ای با او همراه کند تا بتواند پاسخ پرسش‌هایی را که در ذهنش ایجاد شده بیابد. نویسنده به هیچ وجه سعی نمی‌کند از لی‌لی دال یک یکی از شخصیت‌های رمانش قهرمان بسازد یا یکی را سیاه و دیگری را سفید نشان دهد. همه شخصیت‌ها خاکستری هستند و لی‌لی دال به عنوان شخصیت اصلی دچار ضعف‌های بسیاری است اما ویژگی اصلی، او داشتن ذهنی جست‌وجوگر و روحی عصیان‌گر است، همین نکته نشان دهنده آن است که هاسوت قصد ندارد زن را شخصیتی بی‌عیب و نقص و ایده‌آل، چه از منظر فمینیستی و چه از منظر اجتماعی به تصویر بکشد و هم‌چون بسیاری از نویسندگان نیز، از او زنی ضعیف و قابل ترحم نمی‌سازد؛ نه تنها لی‌لی دال بلکه تمامی زن‌های جهان داستانی او، در عین داشتن ضعف‌های بی‌شمار، روحی سرکش و ذهنی جست‌وجوگر دارند که تا پایان داستان، خواننده را با خود در هزار توی ماجراها همراه می‌کنند".  

سیری هاسوت نویسنده، شاعر و پژوهشگر علوم انسانی، همسر فعلی پل آستر، متولد 19 فوریه 1955 در نورثفیلد، ایالت مینه‌سوتای آمریکاست که از سال 1983 شروع به نوشتن کرد. او تاکنون یک مجموعه شعر با نام "خواندن برای تو" و 6 رمان "چشم بسته"، "افسون لی‌لی دال"، "آنچه دوستش می‌دارم"، "مصائب آمریکایی"، "تابستان بدون مردان" و "جهان فروزان" منتشر کرده است.

بیشتر رمان‌های او برنده جوایز معتبری هم‌چون من بوکر، جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز، جایزه ادبی فمینا فرانسه، جایزه ادبی انگلستان به نام واتراستون، جایزه پرفروش‌ترین کتاب بارسلونا در اسپانیا و همین‌طور جایزه ادبی کوبک شده‌اند.

کتاب "افسون لی‌لی ‌دال" نوشته سیری هاسوت با ترجمه فرزانه رحیمی در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 35 هزار تومان توسط نشر نیماژ به چاپ رسیده است.

photo_2019-03-10_14-46-23