سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، آتسا شاملو نویسنده کودک و نوجوان، درباره آثاری که آماده انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: نمایشنامه "هدیه اسرار آمیز" را در انتشارات مدرسه در دست چاپ دارم. این اثر اقتباسی از نمایشنامه "دوازده ماه" ساموئل مارشاک است.

او با بیان این که نمایشنامه "دوازده ماه" کاملا آداپته و ایرانی شده، ادامه داد: در متن مارشاک به 12 ماه سال پرداخته شده، اما در این اثر فقط دو فصل و چهار ماه را می‌بینیم. همچنین کریسمس و مناسبات فرهنگی مرتبط با جامعه مارشاک بومی شده و با رسوم فرهنگی ایرانی هم‌چون شب یلدا مطابقت پیدا کرده و ننه سرما نیز به آن افزوده شده است.

شاملو درباره موضوع این نمایشنامه که به کارگردانی میثم یوسفی به صحنه رفته است، توضیح داد: در شب تولد شاهزاده‌ای، جارچیان در شهر جار می‌زنند هر فردی که بتواند در شب یلدا، گل پامچال بهاری برای شاهزاده بیاورد یک سبد طلا جایزه می‌گیرد. نامادری بهار، او را مجبور می‌کند در سرمای زمستان به جنگل برود و گل پامچال بچیند.

او همچنین دو نمایشنامه "شاهزاده اژدها" و "راز دژکلات" را برای مقطع سنی کودک و نوجوان در انتشارات نمایش در دست چاپ دارد. "شاهزاده اژدها" به کارگردانی راحله شمس‌آبادی و "راز دژکلات" توسط رکسانا عبقری به صحنه رفتند.

شاملو با این توضیح که بیشتر در حوزه فرهنگ عامه، اساطیر و افسانه‌ها فعالیت دارم، افزود: در همین راستا "راز دژکلات" نیز تلفیق و اقتباس سه داستان سیاوش، جریره و فرود است. طبق داستان شاهنامه، جریره همسر سیاوش و فرود فرزند او در دژی به نام کلات زندگی می‌کنند که کیخسرو، برادر ناتنی فرود در مسیر جنگ با تورانیان به آن منطقه می‌رسد و اتفاقاتی در راه است.

او با بیان این که اساس نمایشنامه "شاهزاد اژدها" نیز براساس افسانه‌های عامیانه نوشته شده، تصریح کرد: شاهزاده‌ای توسط وزیر قصر طلسم می‌شود و تبدیل به اژدها می‌شود. مهربان، خدمتکار شاهزاده متوجه می‌شود که طلسم او توسط عصاره گل طلایی واقع در کوه قاف باطل می‌شود. شاهزاده با تلاش و امید به سمت کوه می‌رود و با موانع زیادی برخورد می‌کند و پس از شکست غول نامریی و عبور از حیله وزیر موفق می‌شود گل را بیابد و طلسم را باطل کند.

"جور و ناجور"، "شاه شاخدار"، "ننه سرما"، "شهر خواب زده"، "عمو نوروز داماد می‌شود" و "پادشاه قله‌‌ قاف"از عناوین برخی کتاب‌های این نویسنده محسوب می‌شوند.