به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری هفته تئاتر ایران در شهر مسکوی روسیه با حضور حسین نورشرق مدیر پروژه و کارگردان نمایش مشترک ایران و روسیه با عنوان "خودیخواری"، مهدی مشهور کارگردان و بنیامین اثباتی بازیگر و مشاور نمایش "خاموشخانه" و نوید دهقان آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی قمر، چهارشنبه ۲۲ اسفند در خانه فرهنگی هنری عرفان کهن برگزار شد.

این رویداد توسط مرکز فرهنگ موسیقایی ملل کنسرواتوری چایکوفسکی مسکو و تئاتر اوکولا از ۹ تا ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ همزمان با هفته جهانی تئاتر در شهر مسکو برگزار خواهد شد.

در ابتدای نشست نورشرق عنوان کرد: ایده اولیه هفته تئاتر ایران در مسکو از سه فستیوالی به وجود آمد که با عنوان‌های روح ژاپن، دوستانمان را گرد هم جمع می‌کنیم و فستیوال جهان صدا در کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو برگزار می‌کردیم. در این فستیوال‌ها تلفیقی از موسیقی و نمایش برگزار می‌شد و از همین رو تصمیم گرفتیم فستیوالی تئاتری به صورت دوسالانه برای تئاتر ایران برگزار کنیم که مروری خواهد بود بر آثاری که در ایران روی صحنه رفته است. امسال اولین دوره این دوسالانه است که در آن از مجموعه کارهای متقاضی چند اثر انتخاب شده است.

وی درباره برنامه‌های این رویداد توضیح داد: ۹ فروردین افتتاحیه این برنامه است که در آن مدیر هنری تئاتر اوکولا، وزیر فرهنگ روسیه و مدیر کنسرواتوار چایکوفسکی حضور دارند. در این مراسم برنامه‌های مختلفی از جمله نقالی و اجرای رپرتوار موسیقی توسط گروه قمر برگزار می‌شود. همچنین دهم فروردین اجرای نمایش "مده آ"، یازدهم فروردین در برنامه‌ای یادمان مرشد ترابی و سعدی افشار برگزار می‌شود و همچنین اجرای نمایش "خاموشخانه" را هم خواهیم داشت. در روز آخر هم نمایش "خودیخواری" اجرا می‌شود.

نورشرق یادآور شد: به دلیل مشکلات مالی به دنبال کارهای کم هزینه و کم پرسوناژ بودیم و همچنین آثاری که اخیراً اجرا داشته‌اند تا نیازی به بازتولید نداشته باشند.

در ادامه مهدی مشهور که قرار است نمایش "خاموشخانه" را اجرا کند در این باره گفت: نمایش پارسال تولید شده و یک تور بین المللی در اروپا و استرالیا داشته و سال آینده هم در اروپا و چین اجرا خواهد داشت. این نمایش، اثریجهانشمول است که نگاه جهانی به مساله مهاجرت دارد.

بنیامین اثباتی نیز درباره کار توضیح داد: کار به زبان انگلیسی و فرانسه اجرا می‌شود. کارهایی که ما می‌کنیم مفاهیم انسانی و بین المللی دارد و به تنهایی انسان معاصر می‌پردازد. نمایش ۲ پرسوناژ زن و مرد دارد و درباره خواهر و برادری است که در کمپ پناهجویان زندگی می‌کنند و با کمترین دیالوگ اجرا می‌شود. نمایش برای مخاطب خیلی خاص طراحی شده است و به شدت به جزئیات توجه دارد.

نورشرق درباره اجرای گروه موسیقی قمر بیان کرد: وقتی با تئاتر اوکولا وارد گفتگو شدیم که ۵ شب کارشان را متوقف کنند و این مکان را در اختیار ما قرار دهند این پیش شرط مطرح شد که حتماً باید یک شب کنسرت موسیقی ایرانی در آنجا داشته باشیم. از همین رو قرار است رپرتوار "شوق رهایی" در افتتاحیه برپا شود.

نوید دهقان نیز در این زمینه توضیح داد: حسین نورشرق علاوه بر کارگردان بودن خواننده و شاعر است و ما از سال ۲۰۱۱ با هم کار می‌کنیم. در این رپرتوار تصمیم گرفتیم موسیقی غربی را با موسیقی ایرانی تلفیق کنیم که تجربه جالبی برای ما بود و برای نوازندگان روس هم کار جذابی بود. پاییز این کار را در روسیه اجرا کردیم که مورد استقبال قرار گرفت از همین رو پیشنهاد شد همان کنسرت را در افتتاحیه برگزار کنیم. روس‌ها نسبت به هنر بسیار عمیق هستند تا جایی که من در طول این چندسال با سوالات چالشی عمیقی مواجه شدم در حالی که در ایران سوالات مخاطبان انقدر سطحی است که ما ترجیح می‌دهیم سریع مکان را ترک کنیم.

وی ادامه داد: همچنین یک اثر موسیقی جدید که ترکیب یک کوارتت زهی با همراهی یک خواننده و شعری از سیاوش کسرایی است نیز در این رویداد اجرا خواهد شد.

نورشرق در ادامه درباره متذکر شد: سال ۲۰۱۹ از طرف رئیس جمهور روسیه سال تئاتر اعلام شده است و این برنامه زیر عنوان این امر برگزار می‌شود. کارگردان نمایش "خودیخواری" که در این رویداد اجرا می‌شود خود من هستم و زمانی که متن روسی اثر را خواندم برایم بسیار جذاب بود و تصمیم به ترجمه کار برای اجرا گرفتم. کار یک بازیگر روس دارد که کنستانتین استیپانوف نام دارد و خواننده اپرا است. در حال آماده کردن نمایش برای اجرا در این برنامه و ۲ فستیوال دیگر در مسکو هستیم که اگر مشکلی پیش نیاید نمایش را در ایران هم به صحنه می بریم.

وی در پایان درباره حمایت بنیاد رودکی از این رویداد، عنوان کرد: سال گذشته بنیاد رودکی تفاهم نامه‌ای با کنسرواتورچایکوفسکی امضا کرد که قرار است کنسرواتوری در حمایت از ارکستر سمفونیک به بنیاد کمک کند و بنیاد هم در امر پژوهش از ما حمایت‌های لازم را بکند و برای این برنامه هم بخشی از هزینه بلیت‌ها را بنیاد تقبل کرده اما ۹۰ درصد هزینه‌ها را خود ما تقبل کردیم.