سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پارک شهر" با طراحی و کارگردانی بهزاد خاکی‌نژاد از 18 اسفند ماه ساعت 19 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران آن  امیر بهارمست، وستا جعفرنیا، ساقی حاجی‌پور، دنیا حشمت، غزل حکیمی‌پور، عسل زارع، سحر سلحشور، سوگل مقصودی، سپیده موسوی و مریم نثاری هستند. "پارک شهر" یک تجربه کارگاهی تئاتر دانشگاهی است که بدون نمایشنامه و با تجربه شخصی بازیگران شکل گرفته و نیم نگاهی هم به فیلم کوتاه INSIDE داشته است. این نمایش درباره مردی است که همه زن‌های زندگی خود (مادر، همسر، معشوقه، دختر و خواهر) را ترک کرده و در تنهایی کارش به تیمارستان رسیده است و با تصویر ذهنی آن پنج زن زندگی می‌کند ...

بهزاد خاکی‌نژاد بازیگر، منتقد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "پارک شهر" گفت: ایده اولیه این اثر به این شکل بود که 5 زن در تیمارستانی در تنهایی خود زندگی می‌کردند و آن‌ها تک‌گویی‌ایی داشتند در وادی درونی خودشان درباره مردی که آن‌ها را رها کرده و رفته‌ است و به نوعی حدیث نفس می‌گفتند.

او در ادامه افزود: براساس این ایده تمرینات کارگاهی این نمایش آغاز شد و با جمع‌بندی، نظرات و تجربیات گروه، به این نتیجه رسیدیم که مردی را به روایت اضافه کرده و این 5 زن را مادر، همسر، معشوقه، دختر و خواهر این مرد قرار داده و پیوند خانوادگی را بین‌شان ایجاد کنیم. این 5 زن در تک‌گویی‌های خود به رفتار این مرد می‌پردازند که آن‌ها را رها کرده و رفته است. نمایش ادامه پیدا می‌کند و در نهایت مخاطب متوجه خواهد شد آن شخصی که در تیمارستان است، مرد است نه آن 5 زن.

خاکی‌نژاد ضمن اشاره به اینکه بازیگران این نمایش دانشجویان هنر دانشگاه آزاد اسلامی هستند، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: "پارک شهر" نمایشی اجتماعی است که فضای رئالی دارد. با 5 تک‌گویی آغاز شده و در نهایت در یک صحنه جمعی در تیمارستان بهم متصل می‌شود. در این جمع پرستار و زنی دیگری به این جمع می‌پیوندند.

این مدرس درباره طراحی صحنه نمایش "پارک شهر" خاطرنشان کرد: برخلاف اینکه طراحی صحنه رئالیستی است اما استفاده و کاربرد رئالیستی ندارد و طراحی صحنه رئالیست جادوئی است. مخاطب با ترکیب فضای خواب، خیال و رویا روبرو می‌شود. تماشاگر دیوار سفید تیمارستان را می‌بیند که از آن عبور می‌شود، تابی را خواهد دید که اشاره به فضای معلق دارد و چرخ و فلکی بر روی زمین که میان فضای خواب و رویا چرخش دارد. ابزار صحنه واقعی است اما کاربردی غیر واقعی دارد.

او همچنین درباره موسیقی نمایش یادآور شد: موسیقی به صورت زنده در صحنه نواخته می‌شود. گیتار کلاسیک  و گیتار الکترونیک دو سازی هستند که فضای شاد، وهم‌آلود و خواب و رویا را القا می‌کنند. ضمن اینکه در این اثر افکت‌هایی نیز پخش می‌شود.

بهزاد خاکی‌نژاد با بیان اینکه تمرینات نمایش "پارک شهر" به صورت فشرده حدود یک ماه به طول انجامید، تصریح کرد: قرار است این نمایش را اردیبهشت سال آینده در جشنواره تئاتر دانشگاهی روی صحنه آوریم اما از آنجا که نمایش اثر قابل قبولی است، آقای حسین مسافرآستانه لطف کرده و اجازه دادند که پیش از جشنواره آن را در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا کنیم؛ هرچند که این نمایش بهار یا تابستان نیز در یکی از تماشاخانه‌های دیگر روی صحنه خواهد آمد.

او در ادامه اضافه کرد: متاسفانه سالن قاب عکسی برای اجرای این نمایش مناسب نیست و این اثر برای سالن بلک باکس طراحی شده است از آنجا که با نظر مساعد آقای مسافرآستانه اجرای این نمایش در این تماشاخانه میسر شد، مجبور شدیم چند ردیف نخست تماشاگر را ببندیم.

این منتقد و مدرس در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که شرایط اجرای این نمایش طی دو- سه روز فراهم شد، مجوزهای اجرا تا سه- چهار روز پس از آغاز نمایش آماده نبود و ما نتوانستیم تبلیغات خود را آغاز کرده و به مخاطبان اطلاع‌رسانی کنیم. امیدوارم از این پس این اثر که کاری دانشگاهی است و چهره شناخته شده‌ای در آن نیست با وجود زمان اجرا که در شلوغی‌های ایام نزدیک به عید نووز است، مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

دیگر عوامل نمایش "پارک شهر" عبارتند از: موسیقی: محمدرضا اقدایی و هربد یاربی، دستیار کارگردان: سعیده بای، روابط عمومی: لعیا احمدی، مدیرصحنه: کیمیا شمس الدین، عکاس: سودابه وطن پرست، فیلم و صدا: رویا معظمی، مجتبی احمدی و علی محمدی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.