سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آرایشگر" براساس متن "ویتسک" اثر گئورگ بوشنر با ترجمه ناصر حسینی‌مهر و کارگردانی حجت حسینی از 7 اسفندماه ساعت 18 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است و بازیگران آن هانیه مقدم، رضا سلیمی، محمدعلی واعظی، علی پوراحمدیان، میلاد مرتضوی، مهران عشریه و کتایون دالائی هستند. این اثر نمایشی سال 95 با عنوان "ویتسک" در تماشاخانه پایتخت روی صحنه آمده است.

حجت حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تغییراتی که در اجرای این نمایش به نسبت اجرای گذشته آن صورت گرفته است، گفت: در اجرای این نمایش در تئاتر مولوی وجه اپیزودیک نمایشنامه "ویتسک" را حفظ کرده‌ایم، اما سعی‌مان را بر فهم داستان نمایشنامه نگذاشته‌ایم بلکه تلاش‌مان بر این بوده تا بر نشانه‌ها و تصاویر آن تاکید تا اجرایی متفاوت‌تر را داشته باشیم، چراکه اکثر مخاطبان با داستان این اثر آشنایی دارند.

او ضمن اشاره به اینکه در نمایش "آرایشگر" داستان نمایشنامه "ویتسک" با نشانه‌ها دنبال می‌شود، عنوان کرد: مخاطب این نمایش روایتی صرف از ویتسک را نخواهد دید. دور جدید اجراهای این نمایش دارای صحنه‌ای کاربردی‌تر و متحرک است در صورتی‌که در اجرای پیشن‌مان به دلیل محدودیت‌های سالن، صحنه ثابت بود. علاقمند به اجرای مجدد این نمایش بودم تا صحنه‌ای فضاساز را با این اثر تجربه کنم.

این کارگردان جوان همچنین اضافه کرد: همه می‌دانند که مضمون نمایشنامه "ویتسک" درباره خیانت است اما من این تم را در اجرای این اثر ندیدم و بیشتر به دلایلی که منجر به خیانت ‌می‌شود ‌توجه کردم. شخصیت‌های "ویتسک" نماد و نشانه‌ای از کارکترهای اجتماعی و نماینده گروهی از مردم جامعه هستند و تنها شخصیت‌های "ماریا" و "ویتسک" در این نمایش با نام خطاب می‌شوند. درست است که این نمایشنامه متعلق به کشور آلمان است اما نمونه‌های آن را در اجتماع خودمان نیز می‌بینیم.

او در ادامه افزود: در نمایش "آرایشگر" شخصیت ویتسک را سه بازیگر ایفا می‌کنند که یکی از آن‌ها زن است. به نظرم ویتسک در جامعه ما و دیگر جوامع نباید الزاماً مرد باشد.  

حسینی درباره فضا و سبک اجرایی این نمایش یادآور شد: اجرای این نمایش چندان در فضای اکسپرسینیسم متن "ویتسک" پیش نمی‌رود و سبکی میان اکسپرسیونیسم و رئالیسم دارد. ریتم اجرا اکسپرسیونیسم و شتابزده نیست و در آن از نشانه‌ها استفاده شده است و مخاطب این فرصت را دارد تا تصاویر و نشانه‌ها را دیده و به آن فکر کند. ترجیح داده‌ام کار صادقانه پیش برود تا فضایی سرگرم‌کننده داشته باشد؛ بنابراین ریتم را کندتر گرفتم تا تماشاگر را بیشتر به فکر وادارم.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش گفت: طراحی صحنه نمایش "آرایشگر" فضاساز و نمادین است. موسیقی نمایش نیز تشدیدکننده فضا و حس نمایش است و کمک می‌کند تا اتفاقات صحنه به صورت بهتری به مخاطب القا شود و گاهی نیز برای رساندن فضای گروتسک کاربرد دارد.

در خلاصه داستان نمایش "آرایشگر" آمده است: زندگی سربازی فقیر و بی‌دست و پایی را روایت می‌کند که فرماندهان ارتش از او عنصری مفلوک و بازیچه دست خودشان می‌سازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: حجت حسینی، طراح حرکت: سارینا شاد، طراح صحنه و لباس: رقیه جودی، طراح نور: روح الله اسدی، طراح گریم: هلیا غفاری، مدیر تولید و مشاور رسانه‌ای: شقایق شعبانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: انوشه طاهری، مدیر صحنه: مهدی حسینی زاده، منشی صحنه: نگار اعظمی، مشاور موسیقی: پرند نظری، دستیار اجرا: بیتا پهلوانی، اجرای گریم: هلیا غفاری و شیما ضیف الزمانی، طراح پوستر و بروشور: کامیاب جعفری، طراحی و ساخت تیزر: میکائیل قلی راد و عکاسان: غزال عنایتی و مهرسا چاووشی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.