سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مجتبی دستمالچیان رئیس انجمن نساجی یزد و رئیس هئت مدیره شرکت نساجی "حریر نام کویر" درباره شرایط حاکم بر عرصه نساجی و چشم‌اندازهای این صنعت بیان کرد: نساجی در سال‌های اخیر با تهدیدها و فرصت‌های بسیاری مواجه بوده است، هرچند اندیشیدن راهکار برای ترفیع معضلات در برخی موارد توانست مانع رکود هر چه بیشتر در این صنعت شود.

دستمالچیان با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز موجب شده است مهم‌ترین آفت‌های صنعت نساجی و پوشاک یعنی قاچاق و واردات بی‌رویه تا اندازه‌ای مرتفع شود، اذعان داشت: اتفاقات ناخوشایند اقتصادی در ایران لزوماً تبعات منفی به دنبال ندارند، کما این که در سال‌های اخیر به زعم بسیاری از فعالان صنایع مختلف، نوسانات نرخ ارز سبب شد که واردات بی‌رویه به ایران کاهش یابد و فرصتی فراهم شود که تولیدکنندگان ایرانی بیش از پیش در مسیر رونق حرفه خود گام بردارند.

رئیس انجمن نساجی یزد در ادامه بر لزوم افزایش نقدینگی صاحبان صنعت اشاره کرد و گفت: با توجه به نوسانات بی‌رویه نرخ ارز امیدواریم تا بانک‌ها به افزایش سرمایه در گردش نساجی ایران کمک کنند.

او ادامه داد: هم‌اکنون برای تولید پارچه به بالغ بر سه برابر سرمایه در گردش کنونی نیاز داریم که تأمین این میزان از سرمایه تنها از طریق کمک و حمایت بانک‌ها بر می‌آید.

دستمالچیان افزود: هم اکنون یکی از مهمترین عللی که صنعت نساجی و ریسندگی توانسته است جایگاه خود را افزایش دهد استفاده مطلوب از ظرفیت‌های موجود بومی در استان‌های مختلف است اما در کنار همین اقدامات مثبت متاسفانه گاهی به دلیل وجود مشکلات مالی و مسائل دیگر این صنعت پیشتاز به عقب رانده می‌شود.

این فعال صنعت نساجی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: تأمین مواد اولیه برای رونق نساجی ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما به هر روی اگر ما در داخل کشور با مشکلاتی مواجه هستیم که نمی‌توانیم خودمان تأمین کننده نیازمندی‌های خودباشیم بهتر است با یافتن راهکارهای مناسب اجازه ندهیم واردات تبدیل به یک آفت و معضل شود.