سرویس مد و لباس هنرآنلاین: امسال هم در آستانه سال نو شاهد برپایی نمایشگاه‌های بهاره پوشاک بودیم که فرصتی مناسب برای فعالان بخش فروش در این حوزه را ایجاد کرد تا بتوانند تا پیش از ورود به سال جدید، محصولات دپوشده در انبارهای خود را به فروش رسانند.

به هر روی روزهای پایانی سال به همان اندازه که برای آحاد مردم پرتکاپو و شلوغ سپری شد، فعالان عرصه پوشاک نیز ازاین امر مستثنی نبوده و تلاش کردند در بازار رقابت با دیگر هم صنفان خود، سود لازم از فروش محصولاتشان را به دست آورند و با دست پر سال جدید را آغاز کنند.

در ماه پایانی سال 97، برخی از اعضای این صنف اذعان داشتند که علاقه‌ای به برگزاری نمایشگاه‌های بهاره ندارند چرا که نه تنها هزینه اجاره غرفه در نمایشگاه‌ها بسیار بالاست بلکه با توجه به نوسانات ارزی اخیر، قیمت مواد اولیه و تولید به شدت افزایش یافته است‌  و از این رو با در نظر گرفتن هزینه اجاره غرفه‌ها، امکان ارائه کالای باکیفیت با قیمت پایین وجود ندارد‌.

واقعیت آن است که در صنف پوشاک، مواد اولیه صنعت از جمله نخ و رنگ با افزایش قیمت‌های چندین درصدی از اوایل سال‌جاری روبه‌رو شده است‌. همچنین قیمت پارچه نیز با توجه به افزایش قیمت سه برابری دلار در حدود دو برابر افزایش داشته است که این موضوع در نهایت قیمت تمام‌شده کالاها را با افزایش روبه‌رو کرده است‌.

از این رو در حال حاضر این اصناف نیستند که عامل گران‌فروشی هستند بلکه سیاست‌های نابسامان ارزی است که موجب به هم ریختگی بازارهای مختلف از جمله بازار پوشاک شده است‌.

به دلیل مسائل ارزی، کاهش قدرت خرید مردم و واردات غیررسمی پوشاک به کشور شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت پوشاک در بازار بوده‌ایم و این در حالی است که با توجه به گرانی مواد اولیه، به طور مثال قیمت یک تیشرت ۴۰ هزار تومانی به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان رسیده است‌.

در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه‌های خانوار و کاهش قدرت خرید افراد، بازار با رکود عجیبی روبه‌رو شده است اما با این حال برخی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به جای حضور در نمایشگاه‌های بهاره، روی فروش برخی اجناس خود تخفیف گذاشته تا بلکه در روزهای پایانی سال اندکی رونق به بازارشان برگردد‌.