سرویس مد و لباس هنرآنلاین: چندی پیش حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگویی از تأسیس "موزه خانه مد" در سراسر کشور خبر داد و گفت: "ما به دنبال راه‌اندازی "موزه خانه مد" نه‌تنها در شهر شیراز بلکه در استان‌های سراسر ایران هستیم. در حال حاضر بناهایی در کشور وجود دارد که در حال فرسایش است و سرمایه‌گذارانی هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند، قرار است اولین موزه خانه مد در استان شیراز افتتاح شود و به دنبال آن موزه خانه مد در استان‌های مختلف کشور ساخته شود. امیدوار هستیم حداقل از هر استان در سراسر کشور یک موزه خانه مد راه‌اندازی شود و این موضوع در سراسر ایران اتفاق بیفتد. اگرچه به داشته‌های تاریخی ایران می‌بالیم اما تاکنون در پی بهره‌برداری از این داشته‌های تاریخی نبوده‌ایم امید داریم با همکاری بخش خصوصی و اجرای طرح شیم در قالب مسابقه‌ای بین‌المللی با موضوع شعر در قالب تن‌پوش بین ایران و کشورهایی که سابقه تاریخی شبیه به هم دارند شاهد اتفاقات ارزشمند در حوزه مد و لباس کشور باشیم."

اما نکته قابل‌تأمل در ارتباط با این طرح و پیشنهاد، امکاناتی است که تحقق آن بدان نیاز دارد.

به نظر می‌رسد بنیاد ملی و کارگروه ساماندهی مد و لباس، این امکان را در خود می‌بیند تا با شناسایی ظرفیت‌های مناطق گوناگون به‌ویژه در بحث لباس اقوام، محتوای موزه‌های خانه مد را تأمین کند، اما این پرسش مطرح می‌شود که تأسیس "موزه خانه مد" و فواید و فرصت‌های برآمده از آن چه توجیهی برای افرادی دارد که باید در مرحله تحقق این امر پای‌ کار آمده و کلنگ این موزه‌ها در جای‌جای جغرافیای پهناور ایران‌زمین بر زمین بکوبند.

کما اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر برخی رخدادها حاکی از آن بوده که جایگاه موزه در حفظ ارزش‌های فرهنگی و هنری تاریخ گذشتگان ایران برای عده‌ای روشن نشده و مسئولان میراث فرهنگی نیز چندان درصدد رفع موانع رونق این امکان فرهنگی نیستند.

اینکه تاکنون به چه میزان در حفاظت و نگهداری از میراث گذشتگان کوشا بوده‌ایم در این مطلب موردبحث نیست اما نکته اینجاست که وقتی توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حراست از موزه‌های موجود را در مواردی نداشته‌ایم، آیا این عزم برای تأسیس موزه‌های جدید آن‌هم با رویکرد هنر صنعت دیرپای پوشاک در ایران برای متولیان امر اولویت دارد؟

بارها و بارها جدال بر سر تعمیر، حفظ و مرمت کاخ‌موزه‌ها را میان دو حوزه شهرداری و سازمان میراث فرهنگی شاهد بوده‌ایم و این در حالی است که شهرداری خود را حامی و پشتیبان این بخش دانسته و تلاش کرده است که وظیفه مرمت موزه‌ها را بر دوش سازمان میراث فرهنگی گذارد.

در این میان بارها و بارها بر این نکته تأکید شده است که موزه‌ها باید در بافت‌های مرکزی و پرتردد شهری قرار گیرند تا شاهد استقبال هر چه بیشتر گردشگران باشند اما با توجه به رشد بی‌رویه قیمت زمین در شهرهای مختلف، چگونه این امکان مهیا می‌شود که "موزه خانه مد" در بناهای قدیمی کشور تأسیس شوند و حامی این ماجرا که کسانی خواهند بود؟

پرسش دیگر آنکه در مواردی شاهد آن بوده‌ایم که راه‌اندازی موزه در شهرهای مختلف با مشکلات مالی بسیاری روبرو بوده که باعث شده موزه‌ها از حد استاندارد پایین‌تر باشند و در جذب مخاطب عملکرد چندان موفقی نداشته باشند؛ با این‌ وجود و در صورت تحقق این وعده، چه تدابیری برای ایجاد استانداردهای لازم برای موزه‌هایی در شأن تاریخ مد و لباس ایران اندیشیده خواهد شد؟

به‌ هر روی موزه‌ها راهنمایی مناسب برای نمایش ارزش تاریخی و هنری اشیاء برای مخاطبان خود هستند که می‌توانند به تحکیم ارتباط فرهنگی بازدیدکننده با آثار تاریخی کمک کنند و بدون شک پوشاک غنی ایران‌زمین نیز از این امر مستثنی نیست و امید است در این بخش توسعه موزه‌ها به‌عنوان یک نیاز ضروری موردتوجه قرارگرفته و با توجه به‌تمامی استانداردهای موزه‌ای در جهان طی سال جدید شاهد احداث "موزه خانه مد" در بناهای قدیمی کشور باشیم.